9 oktober 2020

Vragen over passage in winkelgebied

Vlissingen, 8 oktober 2020

Artikel 34-vragen “Passage tussen Lange Zelke en Oude Markt…?”

Geacht college,

In de PZC van vandaag was te lezen dat de twee winkelverdiepingen van het Fonteyne-complex een nieuwe eigenaar hebben: Vastgoedbedrijf Punt Beheer.

Punt Beheer wil dat Hema en New Yorker hun activiteiten op de eerste etage verplaatsen naar de begane grond om vervolgens de eerste etage om te vormen tot kleine appartementen voor starters op de woningmarkt of voor recreatie-appartementen of voor “short stay”-appartementen.

Tegelijkertijd is, tot grote teleurstelling van de SGP, te lezen dat de mogelijkheid voor de enige doorgang tussen de Lange Zelke en de Oude Markt, de roltrap, verdwijnt. Een nieuwe doorgang is door de architect van Punt Beheer niet meegenomen in de schetsen die Punt Beheer heeft getoond aan de Gemeente Vlissingen.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is bij de realisatie van het Fonteyne-complex (of in de periode daarna) ooit een afspraak gemaakt dat een doorgang van de Lange Zelke naar de Oude Markt, in welke vorm dan ook, een nadrukkelijke wens of vereiste is?
2. Betreurt het college, met de SGP, dat in de schetsen van Punt Beheer geen doorgang van de Lange Zelke naar de Oude Markt is opgenomen nu zij van plan zijn de roltrap en trap weg te halen?
3. Is het college het met de SGP eens dat een doorgang tussen de Lange Zelke en de Oude Markt zeer gewenst is om “het rondje” door het winkelgebied in de binnenstad te lopen?
4. De SGP gaat ervan uit dat op de eerste etage van het Fonteyne-complex een winkelbestemming rust en dat dit moet veranderen naar woonbestemming als de plannen van Punt Beheer doorgaan. Klopt dit?
5. Kan het college nadrukkelijk wensen of eisen dat een doorgang tussen de Lange Zelke en Oude Markt noodzakelijk is alvorens vergunning wordt verleend en de bestemming wordt veranderd?
6. Is het college reeds in gesprek met Punt Beheer om deze nadrukkelijke wens of eis kenbaar te maken aan dit Vastgoedbedrijf?
7. Zo nee, is het college bereid om hierover in gesprek te gaan met Punt Beheer?
8. Heeft het college reeds gesprekken gevoerd met het bestuur en/of leden van de Verenigde Ondernemers Centrale (VOC) over het plan van Punt Beheer?
9. Zo nee, wanneer gaat het college dit alsnog doen?
10. Zo ja, wat is de mening van de ondernemers in de binnenstad over de plannen van Punt Beheer?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP
Cor Tromp

Met de zoekterm Winkelgebied en/of Oude markt zijn gerelateerde berichten te vinden.