19 april 2024

Motie "Verhogen inkomensgrens minimaregelingen", ingediend en aangenomen!

De onderstaande motie werd eerst op 4 april 2024 in de commissie Algemeen & Sociaal besproken én bijgesteld. Vervolgens werd deze motie tijdens eerstvolgende raadsvergadering in stemming gebracht.

De raad van de gemeente Vlissingen, in vergadering bijeen op 18 april 2024

Constaterende dat
- In de raadvergadering van 14/21 maart 2024 een motie (oppositie partijen) en amendement (coalitie partijen) verhogen inkomensgrens naar 120%, zijn ingediend welke echter beiden niet tot stemming hebben geleid, maar waaruit wel is gebleken dat er binnen de raad draagvlak is voor het verhogen van inkomensgrens;
- De noodzaak voor verhoging tot tenminste 120% uitgesproken is, maar er ook een wens ligt om voor verhoging van de inkomensgrens naar 130% te gaan én voor de minima met kinderen zelfs tot 150%;
- Gemeenten een zekere beleidsvrijheid hebben bij het bepalen van de inkomensgrens;
- Echter er nog onvoldoende zicht is op de financiële mogelijkheden en/ of financiële gevolgen voor de gemeente om verhoging van de inkomensgrens tot 130% (of meer) uit voeren;
- Er behoefte is om zowel de financiële als ook de juridisch gevolgen in kaart te brengen, met name wanneer het gaat om de in werkingstelling van aanpassing van de verhoging van de inkomensgrens met terugwerkende kracht dan wel op korte termijn;
- Er ook duidelijkheid moet komen over een structurele financiële dekking zodat de verhoging van de inkomensgrens ook op langer termijn kan worden gewaarborgd.

Overwegend dat:
- De voltallige raad uitgesproken heeft noodzaak te zien voor het (zo spoedig mogelijk) verhogen van de inkomensgrens gezien de inflatie en het toenemen van kosten om te kunnen voorzien in primaire levensbehoefte;
- Het verhogen van de inkomensgrens naar 120% van het sociaal minimum de eerste stap is die gezet moet worden om het minima beleid aan te passen en burgers met een laag inkomen (zo snel als mogelijk) tegemoet te komen;
- Dit op een zo kort mogelijke termijn gerealiseerd dient te worden, gezien de financiële druk die bij deze huishoudens ligt;
- De reikwijdte van de groep in elk geval groter moet zijn dan de huidige 110% , maar ook dan de gewenste 120% norm, aangezien ook de middeninkomens steeds vaker financiële problemen ervaren;
- Er ook zicht moet komen op mogelijkheden om de inkomensgrens te verhogen tot 130% en voor huishoudens met kinderen tot 150%. Voor deze laatste groep kan het nodig zijn om onderzoek te doen naar mogelijkheden om de inkomensgrens te verhogen naar 130 of 140% mocht de maximale verhoging van 150% niet haalbaar/ uitvoerbaar blijken;
- Inkomensbeleid en armoedebestrijding momenteel niet alleen hoog op de politieke agenda staan, maar ook bij inwoners van Vlissingen een dagelijks terugkerend probleem zijn.

Verzoekt het college om:
- De inkomensgrens voor toegang tot minimaregelingen mits praktisch uitvoerbaar en juridisch mogelijk per 1 januari 2024 op basis van begunstigend beleid te verhogen naar 120% van het sociaal minimum;
- Mocht dit praktisch niet uitvoerbaar en/ of juridisch niet mogelijk blijken dan verzoeken wij het college de regeling met ingang van 1 juli 2024 in te gaan laten gaan;
- Het in beeld brengen van het extra bereik van de doelgroep bij het hanteren van een percentage van 130% ten opzichte van de huidige situatie alsmede de daarmee extra gepaard gaande kosten;
- Te bezien in hoeverre nog extra kind- regelingen nodig (en mogelijk) zijn, die kunnen worden toegevoegd aan het armoedebeleid en deze verder uit te werken in bereik en kosten;
- In een beeldvormende raad, de verdere uitwerking met de raad te bespreken waarna weloverwogen keuzes door de raad kunnen worden genomen;
- Na de vaststelling van het nieuwe armoedebeleid, hierna de aanverwante beleidsregels herijken;
- Te komen met een structurele dekking, bij voorkeur vanuit structurele aanvullende uitkeringen vanuit gemeentefonds van bovenstaande uitwerking en deze aan de Raad voor te leggen
- Actief en via alle mogelijke communicatiekanalen de inwoners van Vlissingen te informeren over deze wijziging.

Fractie VVD -  Fractie PvdA -  Fractie SGP

Via de bovenstaande link is de de agenda van 4 april te bezien.
Voorzitter: Lilian Janse.

Aanvulling op 18 april
Bij de bespreking van de motie in de commissie Algemeen & Sociaal is deze bijgesteld en als volgt op de agenda van GR 18 april geplaatst:

De raad van de gemeente Vlissingen, in vergadering bijeen op 18 april 2024,

Constaterende dat
- In de raadvergadering van 14/21 maart 2024 is gebleken dat er binnen de raad draagvlak is voor het verhogen van inkomensgrens naar 120% voor minimaregelingen;
- er ook een wens ligt om voor verhoging van de inkomensgrens naar 130% te gaan én voor de minima met kinderen zelfs tot 150%;
- Bovenstaande is duidelijk geworden tijdens de beeldvormende bijeenkomst Armoedebeleid van 11 april jl.;
- Echter er nog onvoldoende zicht is op de structurele financiële mogelijkheden en/ of financiële gevolgen voor de gemeente om verhoging van de inkomensgrens tot 130% (of meer) uit voeren;
- Er ook duidelijkheid moet komen over een structurele financiële dekking zodat de verhoging van de inkomensgrens ook op langere termijn kan worden gewaarborgd.

Overwegende dat:
- Het verhogen van de inkomensgrens naar 120% van het sociaal minimum de eerste stap is die gezet moet worden om het minimabeleid aan te passen en burgers met een laag inkomen tegemoet te komen;
- Dit op een zo kort mogelijke termijn gerealiseerd dient te worden gezien de financiële druk die bij deze huishoudens ligt;
- Inkomensbeleid en armoedebestrijding momenteel niet alleen hoog op de politieke agenda staan, maar ook bij inwoners van Vlissingen een dagelijks terugkerend probleem is.

De raad spreekt uit dat:
- De inkomensgrens voor toegang tot minimaregelingen met ingang van 1 januari 2024 of, als dit praktisch en juridisch niet mogelijk is, met ingang van 1 juli 2024 moet worden verhoogd naar 120% van het sociaal minimum;
- De financiële dekking hiervan, totdat de structurele financiering gevonden is, tijdelijk te halen uit de reserve van beschermd wonen of de reserve Wind in de Zeilen (laatstgenoemde reserve sluit aan bij het doel van deze reserve; namelijk sociaal en maatschappelijke doeleinden);

De raad verzoekt het college om:
- Deze uitspraak van de raad in uitvoering te brengen;
- Bij ontwikkeling van het nieuwe armoedebeleid te onderzoeken hoe deze verhoging(en) structureel gefinancierd kan worden;
- Differentiatie in de inkomensgrens afstemmen op Walchers niveau/ aansluiten bij buurgemeenten,
- Voor de structurele dekking in overleg te gaan met de minister van Armoedebestrijding,

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie SGP Fractie VVD Fractie PvdA Fractie CU

Bericht op 19 april
Zowel motie Armoedebeleid als onderzoek WMO-beleid zijn aangenomen, Armoedebeleid unaniem, WMO-beleid met 1 tegenstem.