6 december 2021

Vragen bij ranglijst economische prestaties

Artikel 34-vragen
Ranglijst economische prestaties totale bedrijvigheid 2021

Geacht college,

Goes staat op plaats 11 in bovengenoemde ranglijst. Vlissingen op plaats 208. De SGP constateert een enorm verschil.

We constateren dat Vlissingen in de onderste helft van deze ranglijst van 347 gemeenten staat. We staan ruim 100 plaatsen onder Middelburg en bijna 100 plaatsen onder Terneuzen. Daar is de SGP niet blij mee.

Natuurlijk gaat het ons primair niet om een nummertje op de lijst maar om het vestigingsbeleid dat ten grondslag ligt aan de score op deze lijst en wat dus kennelijk beter moet om beter te scoren op deze lijst. De SGP wil hierover de volgende vragen stellen.

1. Wat is de eerste reactie van het college op het onderzoek van Bureau Louter in EW en PZC? (zie bronvermelding op volgende pagina).
  2. Gaat het college het onderzoek in Elsevier Weekblad in detail bestuderen en betrekken bij uw beleid?
  3. Wat vindt het college er van dat we zo ver onder Middelburg en Terneuzen staan?
  4. Gaat het college een benchmark uitvoeren?
  5. A. Wil het college de conclusies met de raad delen en 5.B. Waar nodig uw beleid aanpassen?
  6. Het college is ambitieus en van alles van alles van plan in onze gemeente. Op welke plaats wil het college over 3 jaar staan in deze ranglijst?
  7. Is het college het met de SGP eens dat Vlissingen een aantrekkelijk vestigingsbeleid moet hebben?
  8. Hoe gaat het college in gesprek met ondernemers en ondernemersverenigingen om na te gaan wat er mis gaat en hoe u volgens hen het vestigingsbeleid kunt verbeteren?
  9. Gaat het college de uitkomsten en conclusies van bovengenoemde vervolgstappen en onderzoeken delen met de raad?
  10. Wanneer kunnen we een eerste plan van aanpak verwachten?

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP

Cor Tromp
Lilian Janse

Bronnen:

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/goes-is-weer-de-economische-toplocatie-van-zeeland-hulst-bungelt-onderaan~a05f979a/ en

Bijgevoegd, krantenartikel PZC:

Goes is weer de economische toplocatie van Zeeland, Hulst bungelt onderaan

GOES - Het mag niet echt een verrassing meer heten, maar Goes is weer uitgeroepen tot de economische toplocatie van Zeeland. Landelijk staat Goes op de elfde plaats.

De economische prestaties worden in opdracht van weekblad Elsevier elk jaar op een rijtje gezet door Bureau Louter. Goes komt al jaren als economisch sterkste gemeente van Zeeland uit de bus. Op de totale ranglijst van Nederland staat Goes op de elfde plaats. Daarmee stijgt Goes weer een plekje ten opzichte van het vorige onderzoek. De twee jaar daarvoor stond Goes op de tiende plek. ,,Dat we al een paar jaar rond de tiende plaats staan, geeft aan dat we een stabiel ondernemersklimaat hebben’’, zegt wethouder Joost de Goffau.

In de subcategorie ‘meest personengeörienteerde gemeente’ (detailhandel, vrijetijdsactiviteiten, onderwijs en de zorgsector) voert Goes de ranglijst deze keer aan. Als enkel naar het midden- en kleinbedrijf (MKB) wordt gekeken, staat Goes landelijk op de dertiende plaats, waarmee het ook veruit de beste in Zeeland is.

Na Goes is Middelburg de economisch sterkste gemeente van Zeeland. Landelijk gezien valt die gemeente met een 97ste plaats nog net binnen de top honderd. Hulst staat met plaats 318 het laagst van alle Zeeuwse gemeenten. Nederland telt in totaal 347 gemeenten. Haarlemmermeer is door bureau Louter wederom uitgeroepen tot dé economische toplocatie van Nederland. Dat heeft onder meer te maken met de aanwezigheid van Schiphol. Den Bosch en Rotterdam maken de top 3 compleet. Simpelveld in Limburg staat helemaal laatste.

Op deze plek in de landelijke lijst staan de Zeeuwse gemeenten in het onderzoek van Bureau Louter.

11. Goes

97. Middelburg