26 september 2022

Motie "Behoud kringloopwinkel"

Motie vreemd aan de orde van de dag

“Behoud kringloopwinkel”

De raad van de Gemeente Vlissingen, in vergadering bijeen op 29 september 2022,

Overwegende dat:

- De eigenaar van het pand aan de Edisonweg 10 een brief van de gemeente heeft gekregen, waarin wordt gemeld dat Stichting Verkoop Leuke Spullen Vlissingen (verder de stichting) de activiteiten aldaar moet staken,
- Naar aanleiding van deze brief de eigenaar van het pand en een vertegenwoordiger van de stichting in gesprek zijn gegaan met de portefeuillehouder Kenniswerf,
- Tijdens dit gesprek is gebleken dat de portefeuillehouder volledig achter de activiteiten van de stichting staat, maar dat dit niet wordt toegestaan op de Kenniswerf omdat dit in strijd is met het bestemmingsplan,
- De portefeuillehouder de stichting geen andere locatie heeft kunnen aanbieden,
- De eigenaar van het pand, na het indienen van bezwaar en in vervolggesprekken met de gemeente, te kennen is gegeven dat definitief geen vergunning of ontheffing zal worden verleend voor de activiteiten van de stichting aan de Edisonweg en dat gehandhaafd zal gaan worden,
- De stichting zelf actief op zoek is gegaan naar een andere locatie, maar deze niet heeft kunnen vinden tegen gelijkwaardige condities zoals aan de Edisonweg 10,
- De eigenaar van het pand ook actief op zoek is gegaan naar een alternatieve locatie, maar geen locatie heeft kunnen vinden waarvoor de Gemeente Vlissingen vergunning afgeeft voor een kringloopwinkel,
- De opbrengst, die de stichting door middel van verkoop van tweedehands spullen genereert, volledig wordt geschonken aan diverse goede doelen in Vlissingen, Zeeland, Nederland en het buitenland (o.a. Het Witte Huis Vlissingen, wijkproject Souburg, Voedselbank Walcheren, zorgboerderij Buyskerke, KWF, KIKA, KNRM, Gevangenenzorg Nederland, Karunia onderwijs project Indonesië, onderwijsproject Sri Lanka, Ronald MacDonaldhuis, Sta-op-zorg Vlissingen, Actie Schoenendoos),
- Verkoop van tweedehands spullen op deze schaal (inclusief meubels en witgoed) op geen andere locatie plaatsvindt in de Gemeente Vlissingen,

Is van mening dat:

- Een kringloopwinkel, zoals Stichting Verkoop Leuke Spullen Vlissingen exploiteert, onmisbaar is voor de Gemeente Vlissingen, die een duurzame gemeente wil zijn,
- De aanwezigheid van de kringloopwinkel op deze locatie voorkomt dat veel overtollige spullen, meubels, metaal, witgoed, enz. in de containers van de milieustraat verdwijnen en zodoende spullen worden hergebruikt, wat voldoet aan de duurzame doelen van de Gemeente Vlissingen,
- Deze kringloopwinkel onmisbaar is voor inwoners met een smalle beurs, zoals uitkeringsgerechtigden, statushouders, studenten, ouderen en Jan Modaal, voor de aanschaf van curiosa, boeken, films, muziek, meubels, witgoed, geluidsapparatuur, huisraad, enzovoorts,
- Inwoners van de Gemeente Vlissingen op een eenvoudige manier hun overtollige spullen, huisraad, meubels, witgoed, enz. kwijt kunnen bij deze kringloopwinkel,
- Deze kringloopwinkel op geen enkele manier de ontwikkelingen van de Kenniswerf in de weg staat, maar juist voor meer reuring zorgt in het weekend, aangezien de meeste bedrijven op de Kenniswerf op vrijdagavond en zaterdag gesloten zijn,
- De stichting met hun activiteiten in Vlissingen heel belangrijk is voor sociale contacten en het welzijn van inwoners van de Gemeente Vlissingen en daarbuiten en daarmee voldoet aan de maatschappelijke doelstellingen in het bestemmingsplan Kenniswerf,
- De Stichting Verkoop Leuke Spullen Vlissingen, gezien bovenstaande, haar activiteiten moet kunnen blijven uitvoeren in de Gemeente Vlissingen,
- De stichting, aangezien die niet inkoopt en de opbrengst van de verkoop volledig schenkt aan goede doelen, níét dient te worden aangemerkt als detailhandel maar als maatschappelijke activiteit,

Verzoekt het college:

- Niet alleen met woorden (“wij staan volledig achter de activiteiten van de stichting aangaande de kringloopwinkel, alleen niet achter de locatie”) maar ook met daden haar waardering te uiten voor behoud van deze Kringloopwinkel,
- De eigenaar van het pand Edisonweg 10 en de Stichting Verkoop Leuke Spullen Vlissingen de mogelijkheid te geven om de kringloopwinkel voort te zetten op een andere locatie in de Gemeente Vlissingen, namelijk aan de Poortersweg en/of op Baskensburg,
- De activiteiten van de Kringloopwinkel aldaar toe te staan door middel van vergunningverlening,
- De gemeenteraad hierover per Raadsinformatiebrief te informeren,

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie SGP : Lilian Janse-van der Weele, Cor Tromp

Fractie POV : Pim Kraan, Ruud Kleefman, Annemarie Geerink