29 september 2021

De beste mag het doen

Iedere week produceert mijn 4-persoons huishouden een vuilniszak vol afval bestaande uit plastic, metaal en drankkartons (PMD). Toch belandt er, helaas, weleens PMD bij het restafval. Om afvalstromen in ons huishouden te scheiden, hebben we diverse prullenbakken en dozen staan. Ook hangen her en der zakjes aan haakjes. Veel gedoe! Dit alles voor VANG (van afval naar grondstof). De PMD-zak neemt de meeste ruimte in beslag en weegt het minst. Overal lees ik dat afvalverwerkers veel beter PMD scheiden dan wij! Dus minder PMD wordt dan verbrand, maar juist gerecycled. Laat degene die PMD het beste kan scheiden dat dan ook doen. Dus geen bron-, maar nascheiding wat de SGP betreft. Verbranden van restafval heeft wel een voordeel: energie-opwekking. Best handig op een windstille, grijze dag. En hoe verwerken we straks al het afval van windmolens, accu’s en zonnepanelen? Lees ik niets over…. Dáár mag alvast weleens over worden nagedacht!