30 oktober 2020

Beantwoording vragen n.a.v. verdwijnende roltrap

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34-vragen van fractie SGP mbt "Passage tussen Lange Zelke en Oude Markt...?" (de roltrap verdwijnt)

Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. Uw inleiding In de PZC van vandaag was te lezen dat de twee winkelverdiepingen van het Fonteynecomplex een nieuwe eigenaar hebben: Vastgoedbedrijf Punt Beheer. Punt Beheer wil dat Hema en New Yorker hun activiteiten op de eerste etage verplaatsen naar de begane grond om vervolgens de eerste etage om te vormen tot kleine appartementen voor starters op de woningmarkt of voor recreatie-appartementen of voor "short stay"-appartementen. Tegelijkertijd is, tot grote teleurstelling van de SGP, te lezen dat de mogelijkheid voor de enige doorgang tussen de Lange Zelke en de Oude Markt, de roltrap, verdwijnt. Een nieuwe doorgang is door de architect van Punt Beheer niet meegenomen in de schetsen die Punt Beheer heeft getoond aan de Gemeente Vlissingen.

• Vraag 1 Is bij de realisatie van het Fonteyne-complex (of in de periode daarna) ooit een afspraak gemaakt dat een doorgang van de Lange Zelke naar de Oude Markt, in welke vorm dan ook, een nadrukkelijke wens of vereiste is?
    Ons antwoord Nee, deze afspraak is nooit gemaakt.
  • Vraag 2 Betreurt het college, met de SGP, dat in de schetsen van Punt Beheer geen doorgang van de Lange Zelke naar de Oude Markt is opgenomen nu zij van plan zijn de roltrap en trap weg te halen?
    Ons antwoord We zijn verheugd dat de leegstaande winkelmeters op de eerste verdieping verdwijnen en een andere functie krijgen. Ook is het een goede ontwikkeling dat de verhuurde winkelmeters op de eerste verdieping verhuizen naar de begane grond. Het college heeft een voorkeur voor het creëren van winkeltoegangen op de begane grond aan de Oude Markt zijde. Dit heeft een publieksaantrekkende werking.
  • Vraag 3 Is het college het met de SGP eens dat een doorgang tussen de Lange Zelke en de Oude Markt zeer gewenst is om "het rondje" door het winkelgebied in de binnenstad te lopen?
    Ons antwoord We zien in de afgelopen periode dat de Oude Markt met een sterker wordende daghorecafunctie een eigen aantrekkingskracht heeft ontwikkeld. Ook is er door een toenemende levendigheid in de Sint-Jacobsstraat en op de Kleine Markt een betere doorstroming van bezoekers door dit deel van de binnenstad.Door op de begane grond aan de Oude Markt-zijde ook winkeltoegangen te creëren wordt de doorstroming van publiek rondom de Fonteijne verbeterd. Wij zijn daarom van mening dat een aparte doorgang tussen de Lange Zelke en de Oude Markt minder toegevoegde waarde heeft.
  • Vraag 4 De SGP gaat ervan uit dat op de eerste etage van het Fonteyne-complex een winkelbestemming rust en dat dit moet veranderen naar woonbestemming als de plannen van Punt Beheer doorgaan. Klopt dit?
    Ons antwoord Nee, dat is een onjuiste aanname. De bestemming van het Fonteyne-complex is ‘Centrum - 1’. Binnen deze bestemming zijn verschillende functies toegestaan, zoals:
    a. detailhandel;
    b. publieksgerichte dienstverlening;
    c. horeca, categorie 1a;
    d. maatschappelijke voorzieningen en instellingen;
    e. evenementen;
    f. kantoor: uitsluitend op tweede bouwlaag en de daarboven gelegen bouwlagen;
    g. wonen daaronder begrepen een aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteit: uitsluitend op de tweede bouwlaag en de daarboven gelegen bouwlagen. Vanaf de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger gelegen bouwlagen is wonen toegestaan. Op grond van het bestemmingsplan is het dan ook toegestaan om de eerste bouwlaag voor de functie wonen in gebruik te nemen.
  • Vraag 5 Kan het college nadrukkelijk wensen of eisen dat een doorgang tussen de Lange Zelke en Oude Markt noodzakelijk is alvorens vergunning wordt verleend en de bestemming wordt veranderd?
    Ons antwoord Indien een initiatief niet voldoet aan het bestemmingsplan, kunnen er ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening voorwaarden worden verbonden aan het verlenen van planologische medewerking. Indien een initiatief voldoet aan het bestemmingsplan is dat niet mogelijk. Er vanuit gaande dat het initiatief voldoet aan het bestemmingsplan, is het dan ook niet mogelijk om een dergelijke voorwaarde te verbinden aan het initiatief.
  • Vraag 6 Is het college reeds in gesprek met Punt Beheer om deze nadrukkelijke wens of eis kenbaar te maken aan dit Vastgoedbedrijf?
    Ons antwoord Wij zijn in gesprek met Punt Beheer over de ingediende plannen voor wijziging van functies op de eerste verdieping. Daar is het aanbrengen van een aparte doorgang geen onderwerp van gesprek.
  • Vraag 7 Zo nee, is het college bereid om hierover in gesprek te gaan met Punt Beheer?
    Ons antwoord Nee, zie antwoord op vraag 3.
  • Vraag 8 Heeft het college reeds gesprekken gevoerd met het bestuur en/of leden van de Verenigde Ondernemers Centrale (VOC) over het plan van Punt Beheer?
    Ons antwoord Nee, dit is in een bestuurlijk overleg nog niet aan de orde gekomen.
  • Vraag 9 Zo nee, wanneer gaat het college dit alsnog doen?
    Ons antwoord In een volgend bestuurlijk overleg komt dit aan de orde.
  • Vraag 10 Zo ja, wat is de mening van de ondernemers in de binnenstad over de plannen van Punt Beheer?
    Ons antwoord Zie antwoord bij vraag 9.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                        de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                     drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door B. Pouwer

Met de zoekterm Winkelgebied en/of Oude Markt zijn gerelateerde berichten te vinden.

Beantwoording vragen n.a.v. verdwijnende roltrap