24 oktober 2022

Beantwoording vragen "Geen feest voor ondernemers binnenstad"

Vragen art. 34 SGP - Kermis 2022 - Geen feest voor ondernemers binnenstad

Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding

• Vraag 1 Het aan de SGP geschetste beeld is dat een summier aantal ondernemers op het Bellamypark niet meer wil dat de kermis daar plaatsvindt. Hoeveel ondernemers hebben dit aan de gemeente aangegeven en heeft de gemeente daarna gecommuniceerd met de overige ondernemers op het Bellamypark en de VOC om hun mening hierover te horen? Kortom; klopt het geschetste beeld?

Ons antwoord In het bestuurlijke horeca overleg wordt gesproken met een vertegenwoordiging van de horeca namelijk Koninklijke Horeca Nederland afdeling Vlissingen en de VOC. Uit deze gesprekken kwam de wens van de horeca naar voren om de kermis (gedeeltelijk) te verplaatsen.

• Vraag 2 Hoe kan het zijn dat (volgens het geschetste beeld) een summier aantal ondernemers het kennelijk voor elkaar krijgt dat de kermis niet meer op het Bellamypark wordt georganiseerd, terwijl er fors is geïnvesteerd om dit gebied in te richten voor festivals/evenementen?

Ons antwoord De Vlissingse Kermis is een belangrijk evenement voor onze bewoners, onze ondernemers en bezoekers aan onze gemeente. Vlissingen als evenementen- en festivalstad op de kaart zetten, is één van onze ambities. We willen graag dat dit evenement met de tijd meegaat, veel mensen aanspreekt en dat het ook blijft passen in onze stad. Daarom dat de Kermis dit jaar anders van opzet was dan de laatste editie in 2019 en organiseerden we het als proef; als pilot.
In de periode voorafgaand aan het Kermis Festival zijn alle voor- en nadelen van alle betrokken partijen zorgvuldig afgewogen, zoals de belangen van omwonenden, ondernemers, kermisexploitanten en bezoekers. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat het Kermis Festival Vlissingen geconcentreerd is rondom de Jan Weugkade. We hebben betrokkenen geïnformeerd over de pilot Kermis Festival Vlissingen en hebben na afloop van dit evenement gevraagd om ervaringen en inzichten met ons te delen. Zo kunnen we het Kermis Festival Vlissingen 2022 goed evalueren en leren voor toekomstige edities. Het Bellamypark blijft evenemententerrein.

• Vraag 3 Van de VOC heeft de SGP begrepen dat ondernemers het heel belangrijk vinden dat de kermis wel op het De Ruyterplein, de Nieuwe Dijk, de Zeilmarkt en het Arsenaalplein wordt georganiseerd en dat zij dit nadrukkelijk met de gemeente heeft gecommuniceerd. Ook heeft de SGP begrepen dat de gemeente hiertoe toezeggingen heeft gedaan, dit in combinatie met een aantal kermisattracties op de Jan Weugkade. In hoeverre heeft de gemeente de ondernemers betrokken bij het bepalen waar de kermis in 2022 wordt georganiseerd en welke toezeggingen zijn aan de ondernemers gedaan?

Ons antwoord De gemeente heeft via het bestuurlijk horeca overleg de stakeholders geïnformeerd over de plannen met de kermis. De kermis was inderdaad op twee locaties voorzien.

• Vraag 4 Klopt de informatie dat de mening van de kermisexploitanten (alle kermisattracties in één aaneengesloten gebied) bepalend is geweest voor de keuze van het college om de kermis alleen op de Jan Weugkade te organiseren?

Ons antwoord Het college heeft een afweging gemaakt van belangen van meerdere stakeholders dus niet alleen van de kermisexploitanten.

• Vraag 5 Ondernemers in de binnenstad, met name aan het Arsenaalplein, De Ruyterplein, Nieuwe Dijk en de Zeilmarkt zijn uitermate verbolgen en teleurgesteld dat ervoor is gekozen om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren. Zij missen, gedurende de negen dagen dat de kermis in Vlissingen is, een heel belangrijk deel, zo niet alle, extra omzet die de kermis met zich meebrengt. In het licht van de verplichte sluiting in Corona-tijd is deze extra omzet broodnodig! De VOC heeft dit gecommuniceerd met de gemeente. In hoeverre heeft het college een luisterend oor gehad voor-, en hoe heeft het begrip getoond richting de ondernemers en hoe heeft zij daar inhoud aan gegeven?

Ons antwoord In bestuurlijke overleggen zijn de keuzes nader toegelicht aan KHN en de VOC en is ook naar hen geluisterd. Hierbij is telkens aangegeven dat de kermis dit jaar een pilot is welke achteraf geëvalueerd zal worden met diverse stakeholders.

• Vraag 6 In de RIB is te lezen dat foodtrucks worden “ingevlogen” zodat de bezoekers van de kermis van eten en drinken kunnen worden voorzien. Begrijpt het college dat ondernemers in de binnenstad zich door de gemeente in de kou voelen worden gezet, aangezien zij alle extra belangrijke omzet zullen missen, omdat het “loopje door de binnenstad” weg is (en ook voor de kermisklanten niet meer noodzakelijk is) nu de kermis én foodtrucks allen aan de Jan Weugkade aanwezig zijn?

Ons antwoord Het college begrijpt dat deze pilot een verandering betekent, waarvan de impact nader geëvalueerd zal worden. Er is voor gekozen om geen foodtrucks te plaatsen, maar enkel de bestaande kermisexploitanten met food gerelateerde producten een plaats te gunnen.

• Vraag 7 Ondernemers in de binnenstad hebben het sterke gevoel dat hun economisch belang niet in beeld is bij de gemeente, aangezien het college heeft besloten de kermis buiten hun gebied te organiseren, externe vormen van catering wordt ingevlogen én (dat steekt nog het meest) niet of (te) laat met ondernemers wordt gecommuniceerd. Wat gaat het college doen om het vertrouwen van ondernemers in de binnenstad weer terug te winnen?

Ons antwoord We blijven in gesprek met de ondernemers om constructief samen te werken.

• Vraag 8 De Jan Weugkade is geen officieel evenemententerrein, er zijn daarvoor ook geen voorzieningen. De SGP kan zich goed voorstellen dat hiervoor extra geld moet worden uitgegeven. Waarom heeft het college ervoor gekozen om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren en niet in het gebied in de binnenstad, waar voorzieningen voor evenementen al aanwezig zijn?

Ons antwoord Ook op de Jan Weugkade waren al voorzieningen aanwezig zodat evenementen ook hier plaats kunnen vinden.

• Vraag 9 Waarom haalt het college evenementen (die qua omzet heel belangrijk zijn voor onze ondernemers) uit de binnenstad en verplaatst deze naar het Scheldekwartier? Wat is de achterliggende gedachte c.q. aanleiding om dit te doen en welke rol wordt daarbij gegeven aan de ondernemers in de binnenstad?

Ons antwoord Verschillende overwegingen spelen hierin een rol. Zoals in de beantwoording van vraag 2 al genoemd, hebben we de ambitie om Vlissingen als evenementen- en festival stad op de kaart te zetten. Het Scheldekwartier krijgt steeds meer vorm en daarnaast spelen evenementenorganisatoren ook een belangrijke rol als het gaat om de locatiekeuze van een evenement. De belangen van de ondernemers van de binnenstad worden naast de belangen van de omwonenden, kermisexploitanten en bezoekers in overweging genomen. Ten aanzien van de kermis betrof het een pilot.

• Vraag 10 Vanwege de keuze om veel te organiseren in het Scheldekwartier wordt, ongetwijfeld, veel geld uitgegeven aan veranderingen. Wordt dit uit het budget van Evenementenbeleid betaald? Zo ja, hoeveel geld is er nog over voor de overige te organiseren evenementen in de binnenstad in 2022? Graag een financieel overzicht verstrekken.

Ons antwoord Alle voorzieningen in het Scheldekwartier waren al aanwezig. Het budget Evenementenbeleid wordt besteed aan drie grote evenementen en is hiermee uitgeput. Bevrijdingsfestival en Onderstroom ontvangen € 65.000 en Film by the Sea ontvangt € 70.000 subsidie.

• Vraag 11 In hoeverre is er, voorafgaand aan- en tijdens het besluit om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren, overleg geweest tussen de beleidsafdelingen Binnenstad en Evenementenbeleid en hoe heeft de wethouder zijn verbindende en communicerende rol tussen beleidsafdelingen, de VOC, Koninklijke Horeca en kermisexploitanten ingevuld?

Ons antwoord Er heeft een integrale ambtelijke - bestuurlijke afweging plaatsgevonden. De wethouder was bij de diverse in- en externe overleggen aanwezig.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,                                   de burgemeester,
drs. R.D.A. Wiskerke                       drs. A.R.B. van den Tillaar