15 januari 2022

Antwoorden op vragen ranglijst economische prestaties

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34-vragen Reglement van Orde van Fractie SGP inzake Ranglijst economische prestaties totale bedrijvigheid 2021

Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding Goes staat op plaats 11 in bovengenoemde ranglijst. Vlissingen op plaats 208. De SGP constateert een enorm verschil. De SGP constateert dat Vlissingen in de onderste helft van deze ranglijst van 347 gemeenten staat. We staan ruim 100 plaatsen onder Middelburg en bijna 100 plaatsen onder Terneuzen. Daar is de SGP niet blij mee. Natuurlijk gaat het ons primair niet om een nummertje op de lijst maar om het vestigingsbeleid dat ten grondslag ligt aan de score op deze lijst en wat dus volgens de SGP kennelijk beter moet om beter te scoren op deze lijst.

Vraag 1 Wat is de eerste reactie van het college op het onderzoek van Bureau Louter in EW en PZC?
Ons antwoord Wij hebben de uitkomst van de publicatie ter kennisname aangenomen.

Vraag 2 Gaat het college het onderzoek in Elsevier Weekblad in detail bestuderen en betrekken bij uw beleid?
Ons antwoord De artikelen in Elsevier zijn algemeen van aard en geven weinig feitelijke informatie die direct te relateren is aan de Vlissingse situatie behalve de deelconclusie dat een centrale ligging met een goede ontsluiting over de weg en voldoende goedkope m2’s bedrijventerrein helpend zijn.

Vraag 3 Wat vindt het college er van dat we zo ver onder Middelburg en Terneuzen staan?
Ons antwoord De plaats op de ranglijst dient met enig relativeringsvermogen te worden bekeken en in de juiste context.

Vraag 4 Gaat het college een benchmark uitvoeren?
Ons antwoord Mede gelet op de huidige ontwikkelingen die onze stad doormaakt is een benchmark nu niet aan de orde. Er zijn wel recente Zeeuwse cijfers voorhanden. Etil verricht in Zeeland een werkgelegenheidsonderzoek in de steden en grotere gemeenten (muv Terneuzen en Veere). De voorlopige resultaten van 2021 zijn net bekend gemaakt. Hieronder staan de uitkomsten van Vlissingen, Goes en Middelburg.

Vraag 5 A. Wil het college de conclusies met de raad delen en B. Waar nodig uw beleid aanpassen?
Ons antwoord
A) Zie vraag 4
B) Op basis van bovenstaande cijfers is er geen aanleiding nu het beleid aan te passen.

Vraag 6 Het college is ambitieus en van alles van plan in onze gemeente. Op welke plaats wil het college over 3 jaar staan in deze ranglijst?
Ons antwoord Aangezien het niet gaat om “een nummertje op de lijst” houden wij het bij onze visie, ambities en inzet om deze te realiseren en verwachten een positieve impact van alle economische ontwikkelingen in Vlissingen.

Vraag 7 Is het college het met de SGP eens dat Vlissingen een aantrekkelijk vestigingsbeleid moet hebben?
Ons antwoord Het college vindt een aantrekkelijk vestigingsbeleid binnen de kaders en mogelijkheden die Vlissingen biedt van groot belang

Vraag 8 Hoe gaat het college in gesprek met ondernemers en ondernemersverenigingen om na te gaan wat er mis gaat en hoe u volgens hen het vestigingsbeleid kunt verbeteren?
Ons antwoord Het college heeft veel gesprekken met ondernemers en reguliere bestuurlijke overleggen met de ondernemersverenigingen over de onderwerpen die hen raken en bezighouden. Op deze wijze houden wij de vinger aan de pols. Tijdens deze gesprekken bekijken wij met de ondernemers wat wij gezamenlijk constructief voor de ondernemers en Vlissingen kunnen betekenen.

Vraag 9 Gaat het college de uitkomsten en conclusies van bovengenoemde vervolgstappen en onderzoeken delen met de raad?
Ons antwoord Het college ziet hier geen aanleiding toe (zie antwoord vraag 4B) en deelt in deze beantwoording de voorlopige uitkomsten van het Etil Zeeuwse werkgelegenheidsonderzoek 2021.

Vraag 10 Wanneer kunnen we een eerste plan van aanpak verwachten?
Ons antwoord Wij voorzien op korte termijn geen aanpassingen in onze aanpak. Met het vaststellen van de Strategische visie 2040 heeft de raad het college echter een kader en voldoende houvast gegeven om invulling te geven aan het economisch beleid voor de komende jaren.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                           de burgemeester,

drs. R.D.A. Wiskerke                               drs. A.R.B. van den Tillaar