18 april 2023

Antwoorden: Geen afvalscheiding op onze stranden

Antwoorden: Geen afvalscheiding op onze stranden ONDERWERP
Beantwoording art 34 RvO vragen SGP - Geen scheiding afval op onze stranden

Geachte fractie,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. Uw inleiding In bijgevoegd artikel van de Internetbode.nl d.d. 6 maart 2023 is te lezen dat Stichting Strandexploitatie Veere (SSV) meer “afvalkotten” gaat plaatsen op de stranden van de Gemeente Veere. Afvalkotten zijn grote, houten containers met verschillende compartimenten voor PMD-, glas- en restafval. De proef met deze afvalkotten is zo’n groot succes, dat SSV deze gaat plaatsen op de stranden van Valkenisse tot aan Westkapelle. SSV exploiteert ook de stranden van de Gemeente Vlissingen. In het artikel is niets te lezen dat deze succesvolle manier van gescheiden afval inzamelen ook op onze stranden gaat plaatsvinden. Daarom wil de SGP de volgende vragen stellen:

• Vraag 1 Is het college op de hoogte van de inhoud van het artikel in de internetbode.nl over het gescheiden inzamelen van afval door middel van centrale “afvalkotten”?

Ons antwoord Het college is op de hoogte van de inhoud van het artikel.

• Vraag 2 Is het voor onze inwoners en toeristen op de stranden van de Gemeente Vlissingen momenteel mogelijk om hun PMD-, glas- en restafval gescheiden aan te bieden?

Ons antwoord Ja, maar de mogelijkheden zijn beperkt (zie antwoord vraag 3).

• Vraag 3 Zo ja, hoeveel afvalstromen worden nu gescheiden ingezameld en op welke manier (veel losse afvalbakken)?

Ons antwoord Op dit moment kunnen de bezoekers van de Vlissingse stranden beperkt hun afval scheiden. Bezoekers van de stranden van Westduin kunnen gebruik maken van de afvalkotten van SSV. Zij kunnen PMD en flessenglas scheiden van het restafval. Bezoekers van het Nollestrand en het Badstrand hebben met uitzondering van de PMD afvalbak bij de strandpost geen mogelijkheden om hun afval te scheiden.

• Vraag 4 Zo nee, hoe rijmt dit met de doelstelling om zo weinig mogelijk restafval in te zamelen?

Ons antwoord Vlissingen heeft de doelstelling om in de toekomst circulair te zijn en restafval te reduceren. (De VANG doelstelling 100 kilo restafval per inwoner per jaar heeft formeel alleen betrekking op het huishoudelijk afval). Op de stranden, maar ook in de rest van de openbare ruimte van gemeente Vlissingen, scheiden we vrijwel geen afval in de openbare afvalbakken. Volgens het plan van aanpak van het Grondstoffenbeleid, vastgesteld door u als gemeenteraad in mei 2020, en in lijn met het uitvoeringsplan van het nieuw in te voeren afvalinzamelsysteem, ligt de focus momenteel op het scheiden van het huishoudelijk afval. De uitvoering van deze plannen vergt veel tijd en inspanning van onze organisatie. In de toekomst zullen we ook onderzoeken op welke wijze we restafval kunnen verminderen in de openbare ruimte, waaronder het strand. Wat betreft het strand voeren we al gesprekken met de SSV om te kijken of we in de toekomst beter het afval kunnen scheiden.

• Vraag 5 Vlissingen wil dat aan de voorkant zoveel mogelijk afvalstromen worden gescheiden, met als doel VANG (Van Afval Naar Grondstof). Deze zogenaamde “afvalkotten” op onze stranden kunnen absoluut daartoe bijdragen. Deelt het college deze mening?

Ons antwoord Ja. Hierbij willen we ook kijken hoe we het afval in de rest van de openbare ruimte kunnen verminderen. We willen het restafval niet alleen verminderen op de stranden, maar ook op de boulevards, binnenstad en elders in gemeente Vlissingen. We streven zo veel mogelijk naar éénzelfde situatie in de hele gemeente Vlissingen zodat de boodschap overal hetzelfde alsook duidelijk is. Afhankelijk van de gesprekken met de SSV, bestaat de mogelijkheid dat we in een eerder stadium op het strand beginnen met het scheiden van het afval.

• Vraag 6 Het plaatsen van “afvalkotten”, een centrale manier van inzamelen van diverse afvalstromen, voorkomt een veelvoud van diverse afvalbakken op het strand, wat ook weer mooier en minder rommelig oogt, zo vindt de SGP. Wat is de mening van het college hierover?

Ons antwoord Bij het plaatsen van afvalbakken spelen verschillende facetten een rol, waaronder kosten, milieu, service, transport en de inbedding in de openbare ruimte. Ook volgens het college oogt “minder afvalbakken” minder rommelig, mits deze uniform zijn en niet leiden tot extra zwerfafval.

• Vraag 7 Door middel van de “afvalkotten” kunnen restafval, PMD en glas gescheiden worden ingezameld én omdat de SSV machinaal inzamelt, is dit ARBO-technisch beter voor de strandwachten én men kan meer afval aan. Gezien alle voordelen, wat belet het college om met SSV overeen te komen dat ook op de stranden van Gemeente Vlissingen afvalkotten worden geplaatst?

Ons antwoord Wij zijn in gesprek met de SSV, waarin we onderzoeken of de afvalkotten ook op het Nollestrand en Badstrand geplaatst kunnen worden. Hierbij maken we in samenspraak met de SSV een afweging op basis van de facetten genoemd in ons antwoord op vraag 6. Op dit moment is het nog niet haalbaar in verband met o.a. de logistiek en de beschikbare afvalkotten.

• Vraag 8 Is het mogelijk om dit in het toeristenseizoen van 2023 te realiseren en zo te werken aan de VANG-doelstelling?

Ons antwoord Op basis van de eerste gesprekken met de SSV is het realiseren van afvalkotten op het Nollestrand en Badstrand dit jaar niet mogelijk. Deze afvalkotten moeten nog worden gemaakt en ook logistiek is het volgens de SSV met bestaande voertuigen niet haalbaar.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,                             de burgemeester,
drs. R.D.A. Wiskerke                 drs. A.R.B. van den Tillaar

De beantwoording is behandeld door J.Bijl