10 februari 2021

Vragen t.a.v. verlengen parkeervergunning

Vragen t.a.v. verlening parkeervergunning

Artikel 34-vragen “Inclusie-beleid ten aanzien van verlengen parkeervergunning…?”

Geacht college,

Naar aanleiding van een telefonisch en e-mailbericht van een verontruste inwoners van de binnenstad in Vlissingen, willen wij het volgende onder de aandacht brengen:
Deze inwoners lazen met verbijstering in “De Blauw Geruite Kiel” in De Faam dat de Gemeente Vlissingen per 1 maart de parkeervergunningen gaat digitaliseren. Papieren vergunningen gaan plaats maken voor digitale vergunningen. Ook de kraskaarten voor gasten/logées worden vanaf 1 maart 2021 vervangen door een digitaal systeem. De betreffende vergunninghouders worden in februari per brief hierover geïnformeerd door de gemeente.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Hoe denkt het college om te gaan met, onder andere, ouderen die geen smartphone hebben of moeite hebben met de bediening hiervan?
2. Hoe denkt het college om te gaan met inwoners/ouderen die geen Digid of computer hebben of moeite hebben met hiermee om te gaan?
3. Waarom worden vergunninghouders zo kort voor de datum van 1 maart 2021 geïnformeerd over het compleet digitaliseren van de parkeervergunningsaanvraag?
4. Hoe denkt het college dat ouderen, die geen smartphone of iets dergelijks hebben, maar zien hoe zij een aanvraag voor parkeervergunning en kraskaarten geregeld hebben?
5. Wat is de achterliggende gedachte van complete digitalisering van parkeervergunningsaanvragen? Service naar alle inwoners of een goedkoper systeem?
6. Hoe geeft het college inhoud aan inclusie-beleid op het gebied van parkeervergunningen door te kiezen voor alleen digitale aanvragen?
7. Waarom wordt in de communicatie, middels de mededeling in de Blauw Geruite Kiel en de website van Gemeente Vlissingen, alleen melding gemaakt van digitalisering van aanvraag parkeervergunningen en wordt in dit bericht geen alternatieve, confessionele mogelijkheid aangeboden voor mensen zonder Digid, smartphone en computer?
8. Wordt in de brief, die betrokkenen van de gemeente in februari krijgen, nog melding gemaakt van alternatieve, confessionele mogelijkheden om een parkeervergunning aan te vragen?
9. Ouderen worden, in deze Coronatijd, gezien als de kwetsbaren in de samenleving. Veel ouderen zijn daarom angstig om zomaar iemand in huis te laten om hen hulp te bieden bij het digitaal aanvragen van een parkeervergunning. Welke, Coronaproof, oplossing heeft het college hiervoor bedacht?
10. Kan deze oplossing voor 1 maart 2021 voor alle ouderen, digibeten en laaggeletterde inwoners van de Gemeente Vlissingen worden geboden, zodat ook zij op tijd hun parkeervergunning en kraskaarten hebben?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Fractie SGP, Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp

Wij komen op voor onze senioren!

Nummer 4 uit de verkiezingsijd - 2018: https://youtu.be/KWQJNLSjofg

Bericht van RTV - Vlissingen