14 juli 2022

Twee onderwerpen vragenhalfuurtje d.d. 14-07-2022

Twee onderwerpen vragenhalfuurtje d.d. 14-07-2022

Fractie SGP
Vragenhalfuur “Handhaven op fietsverbod in binnenstad tijdens openingstijden”
Mét de antwoorden van B&W, schuingedrukt.

Op vrijdag is het marktdag en is het altijd druk in de Walstraat, Lange Zelke en Spuistraat. Bij veel bezoekers en inwoners is het een bron van ergernis dat er geen enkele controle is door handhavers op naleving van het fietsverbod tussen 10.00 en 18.00 uur. Ook toeristen maken zich schuldig aan overtreding van deze regels. De SGP heeft dit tijdens regelmatig bezoek aan de markt en binnenstad ook geconstateerd.

  • 1. Kunnen handhavers zich vaker op de vrijdagen in de winkelstraten laten zien tijdens de openingstijden en overtreders van het fietsverbod aanspreken en/of beboeten?
    De inzet van de handhavers wordt verdeeld over de gehele stad. Het kernwinkelgebied maakt daar onderdeel van uit. Op vrijdagen geven we, binnen de beschikbare capaciteit, aandacht aan het kernwinkelgebied.
  • 2. Heeft het fietsverbod in de winkelstraat nog de volle aandacht van het college en handhaving?
    Ja, binnen de beschikbare capaciteit en prioriteit.
  • 3. Hoe komt het dat er niet of nauwelijks handhaving wordt gesignaleerd tijdens de marktdag en openingstijden in de winkelstraten?
    Die constatering delen wij niet, maar het is wel zo dat de handhavers tussen 10.00-18.00 uur niet constant aanwezig zijn in het kernwinkelgebied.

Vragenhalfuur “Data parkeergelegenheid, verkochte en gratis parkeerkaartjes binnenstad”

Er is in het document “Toerisme Vlissingen 2019” een inventarisatie gemaakt van de parkeergelegenheden. In hoofdstuk 5.1.5 Mobiliteit, wordt aangegeven dat er voldoende parkeergelegenheden zijn, maar er worden dan al zorgen geuit met betrekking tot de inrichting van het betaald parkeren, dat er geen rekening wordt gehouden met het groeiende toerisme. Er is in rap tempo afbreuk gedaan aan betaalde parkeerplaatsen en er komt niets voor terug.
Dit is te meten aan de hand van data betaald parkeren die de Gemeente Vlissingen tot zijn beschikking heeft. Omdat betaalde parkeerplaatsen teruglopen, moet er te zien zijn dat er minder parkeertijd wordt verkocht, er mogelijk minder opbrengsten zijn. Ook wordt er veel op de Koningsweg geparkeerd door winkelpersoneel en personeel van Damen. Deze gratis “eerste 3 uur” moeten volgens de SGP ook te zien zijn in data.
De toeristische Visie spreekt over 3000 extra bedden, hotelexploitanten maken zich nu al zorgen waar gasten gaan parkeren. Betrokkenen van het project “Gouden Driehoek”, welke succesvol is in het terugdringen van de detailleegstand, maken zich ook zorgen. Ondernemers hebben toeristen nodig. Toeristen willen zo dicht mogelijk in de stad parkeren. Het steeds maar verdwijnen van parkeerplaatsen in de binnenstad gaat ten koste van de parkeeropbrengsten en bezoekers en binnen afzienbare tijd zullen de ondernemers minder verkopen en zal er weer leegstand ontstaan. Daarom de volgende vragen:

  • 1. Hoeveel betaalde parkeerplaatsen zijn er in het centrum voor toeristen vanaf 2019 tot en met eind 2022 (bouw Dempo), minus verkochte parkeerplekken in de parkeergarage?
    Er zijn circa 2150 betaalde parkeerplaatsen rondom het centrum ten behoeve van bezoekers. Dit aantal is exclusief invalideparkeerplaatsen en uitgegeven bewonersplaatsen in parkeergarages De parkeerplaatsen op de boulevards Bankert en Evertsen, de oprit Coosje Buskenstraat, de Spuikom en het parkeerterrein Zwanenburg zijn in dit aantal niet meegenomen. De parkeerplaatsen op de boulevards Bankert en Evertsen zijn niet meegenomen in verband met de afsluiting. De oprit Coosje Buskenstraat wordt na de herinrichting bestemd voor vergunninghouders. Op het parkeerterrein de Spuikom staat een tijdelijke vestiging van ALDI. De parkeerplaatsen te Zwanenburg liggen te ver van het centrum.
  • 2. Hoeveel “eerste 3 uur gratis” -kaartjes worden er uitgegeven per week? Dit in verband met toeristische perioden.
    Deze vraag kunnen wij op deze zeer korte termijn niet beantwoorden. Wij komen hier op een later moment op terug.
    Dezelfde reactie gaf B&W ook op de vragen 3 t/m 9! Wordt vervolgd!
  • 3. Hoeveel betaald parkeer-uur is er geboekt en hoeveel uur is er daadwerkelijk betaald? Dit in verband met splitsing €0-kaartjes en kaartjes met een waarde.
  • 4. Klopt het dat toekomstige bewoners van de Kop van het Dok twee parkeerplaatsen per appartement kunnen kopen/huren in de parkeergarage Scheldeplein, volgens hun contract?
  • 5. Zo ja, om maximaal hoeveel parkeerplaatsen gaat het dan? Graag aantallen.
  • 6. Zijn er zoveel parkeerplaatsen beschikbaar in parkeergarage Scheldeplein?
  • 7. Hoeveel parkeerplaatsen blijven daar nog over voor bezoekers aan de binnenstad/toeristen?
  • 8. Waar en wanneer worden deze verdwenen parkeerplaatsen gecompenseerd?
  • 9. Betekent dit een toe- of afname van beschikbare betaalde parkeerplaatsen voor bezoekers aan de binnenstad/toeristen?