27 december 2022

Beantwoording vragen tijdelijke afsluiting Sloeweg

Beantwoording art 34 RvO vragen gedeeltelijke afsluiting Sloeweg

Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Vanaf 5 t/m 9 december is een gedeelte van de Sloeweg, namelijk de noordzijde tussen de Weyevlietweg en de rotonde, afgesloten. Naar eigen waarneming door de SGP wordt er niet gewerkt aan de Sloeweg zelf maar aan het tunneltje bij de Langeleenweg of daarnaast in het groen of aan de sloot. Verkeer wordt omgeleid via de Weyevlietweg, Nieuwe Zuidbeekseweg richting de rotonde bij Lammerenburg. Dit geeft aanzienlijke vertraging voor
gemotoriseerd verkeer dat via de Sloeweg Vlissingen in wil of richting de dorpen van gemeente Veere wil rijden. De SGP wil hierover de volgende vragen stellen.

• Vraag 1

Wanneer en hoe is richting de inwoners en ondernemers gecommuniceerd over deze gedeeltelijke afsluiting van de Sloeweg (het Total benzinestation is gedurende de periode van afsluiting onbereikbaar)?
Ons antwoord
De Sloeweg (N288) moest met spoed gedeeltelijk worden afgesloten i.v.m. reparatie aan een leiding. Door een gescheurde persleiding naast de fiets- en voetgangerstunnel Sloeweg – Langeleenweg ontstond het gevaar van verzakking bij het uitvoeren van de reparatie van 5-12-2022 t/m 9-12-2022. Een eenvoudige of snelle oplossing was helaas niet voorhanden.
Veiligheid van de weggebruikers had bij het besluit tot afzetten eerste prioriteit. Vanwege de spoed heeft men snel moeten handelen. De wegafzetting is op 30-11-2022
gemeld bij de hulpdiensten en de benzinepomphouder. Beide toonden hiervoor begrip. De verantwoordelijke collega heeft hierbij ook intern de collega's willen informeren, maar heeft hiervoor een verkeerd mailadres gebruikt. Door deze menselijk fout kwam de communicatie richting de bewoners te laat op gang. Uiteindelijk zijn de werkzaamheden op 6-12-2022
gecommuniceerd richting de bewoners. De fout is kenbaar gemaakt aan de verantwoordelijke ambtenaar. Naar aanleiding van dit voorval hebben de teamleiders aangegeven aandacht te besteden aan de procedure rondom wegomleidingen binnen de teams.

• Vraag 2

De SGP begrijpt dat niet is gekozen voor nachtelijke werkzaamheden, vanwege de bebouwde omgeving. Maar waarom is gekozen voor een afsluiting gedurende de hele dag en nacht, dus ook tijdens de spitsperioden?
Ons antwoord
Het was nodig dat het verkeer volledig van de inkomende rijbaan werd geweerd. De lekkage zat een aantal meter diep. Er is een gat van 4 meter diep direct naast de weg gegraven. Hiervoor is een verplichtte afzetting met bouwhekken om de put heen gezet. De hekken moesten deels op het wegdek staan. Daarnaast moest voorkomen worden dat een te hoge drukbelasting door zwaar verkeer op de weg de stabiliteit van de put in gevaar zou brengen
en daardoor zou inzakken. Door de beperkte breedte van de weg ten gevolge van de verhoogde middenstrook aldaar was het ook niet mogelijk om buiten de uren van de aannemer, het verkeer een veilige doorgang te bieden.

• Vraag 3

Naar de mening van de SGP was het beter geweest om de Sloeweg gedeeltelijk af te sluiten tussen 10.00 en 15.00 uur en buitenom dit tijdsvlak te kiezen voor een verkeersmaatregel met snelheidsbeperking (30 km/u). Dan is de Sloeweg in ieder geval beschikbaar tijdens de spitsperiode en niet buitenom de werktijden (7.30 – 16.00 uur) op locatie ook nog afgesloten. Waarom heeft het college hier niet voor gekozen aangezien dit beter is voor de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer?
Ons antwoord
Zie onze beantwoording bij vraag 2.

• Vraag 4

De omleidingsroute gaat langs een scholengemeenschap en een winkelcentrum via een kruispunt met een VRI die niet is afgesteld om deze verkeersstromen te verwerken. Deze combinatie heeft grote negatieve gevolgen voor de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Waarom heeft het college hiervoor gekozen?
Ons antwoord
De gekozen route is de meest voor de hand liggende route. De genoemde VRI is niet op korte termijn te wijzigen. Omdat het ging om een calamiteit, kon de wegomleiding minder zorgvuldig worden gepland. Normaal gesproken wordt dit enkele maanden van te voren voorbereid.

• Vraag 5

Wanneer onverhoopt weer werkzaamheden aan de zijde van een drukke, doorgaande weg gaan plaatsvinden, wil het college dan de verkeersveiligheid en doorstroom van het verkeer nadrukkelijker voor ogen houden en dit toepassen bij het afsluiten van wegen en bepalen van een omleidingsroute (zie vraag 3 en 4)?
Ons antwoord
Bij alle projecten en calamiteiten waar afsluitingen en verkeersomleidingen nodig zijn wordt altijd afgewogen wat op dat moment en plaats de beste opties zijn. Dat is ook in dit geval gebeurd. Vanwege de spoed die de reparatie behoefde, kon de verkeersomleiding minder zorgvuldig worden gepland.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,