20 juli 2021

Antwoorden op vragen geluidsoverlast

ONDERWERP beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34-vragen namens SGP betreffende geluidsoverlast door racers op Nieuwe Vlissingseweg en Nieuwe Zuidbeekseweg

Geachte mevrouw/heer,

• Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. In uw brief van 28 juni 2021 geeft u aan dat u nieuwe meldingen heeft ontvangen over de overlast van hardrijdende voertuigen op de Nieuwe Vlissingseweg en de Nieuw Zuidbeekseweg. In deze brief beantwoorden wij uw vragen.

• Vraag 1 Is het college op de hoogte van het feit dat vaak hard wordt gereden op de Nieuwe Vlissingseweg en Nieuwe Zuidbeekseweg?
    Ons antwoord Wij zijn op de hoogte dat er op diverse wegen in Vlissingen hard wordt gereden en dat dit overlast en gevaar met zich meebrengt. De Nieuwe Vlissingseweg en de Nieuwe Zuidbeekseweg zijn hier onderdeel van.
  • Vraag 2 Is het college in contact met de politie hoe deze overlast en onveilige situatie(s) kan worden voorkomen?
    Ons antwoord Overschrijding van de toegestane snelheden is een onderwerp van gesprek met de politie. Handhavingscapaciteit is beperkt en wordt gericht ingezet door de politie m.b.t snelheid. Geluidsoverlast van aangepaste voertuigen is helaas lastig handhaafbaar.
  • Vraag 3 Zo ja; wat gaat het college hier aan doen? Zo nee; waarom niet? En wat is er in dat geval voor nodig om wel in actie te komen?
    Ons antwoord De nieuwe Vlissingseweg is in eigendom en beheer bij de provincie Zeeland. Als gemeente hebben wij geen rechtstreekse invloed op maatregelen of handhaving. Voor de Nieuwe Zuidbeekseweg leggen wij de focus op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Handhaving van de snelheid op bepaalde wegen zal een onderdeel zijn van dit plan en hierover gaan we in overleg met de politie.
  • Vraag 4 We hebben bewoners geadviseerd om contact met u op te nemen. Is het college bereid om in gesprek te gaan met de buurt? Naar onze mening gaat het dan om alle straten die gelegen zijn aan de Nieuwe Vlissingseweg en ook Nieuwe Zuidbeekseweg.
    Ons antwoord Wij verzoeken bewoners die overlast ondervinden om dit bij ons te melden. In dat geval zullen wij de meldingen objectiveren en daar waar mogelijk gepaste oplossingen bieden. Zoals onder vraag 3 aangegeven hebben wij geen invloed op de Nieuwe Vlissingseweg.
  • Vraag 5 Is het college bereid om de politie te vragen om een aantal flitscamera's op dit traject te plaatsen?
    Ons antwoord Het plaatsen van de snelheidscamera’s wordt gecoördineerd vanuit het Openbaar Ministerie (OM). Hiervoor zijn uitgebreide spelregels. De meeste wegen in Vlissingen voldoen niet aan de eisen van het OM om in aanmerking te komen voor snelheidscamera’s. In dit geval is de Nieuwe Vlissingseweg aan de Provincie om te beoordelen of dit gewenst is. Voor wat betreft de Nieuwe Zuidbeekseweg schatten wij de kansen minimaal in. Wel zullen wij de Nieuwe Zuidbeekseweg meenemen in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid en beoordelen of er aanvullende maatregelen of handhaving nodig en mogelijk zijn.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                            de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                         drs. A.R.B. van den Tillaar