14 december 2020

Antwoorden bij vragen m.b.t. verkeersveiligheid 2020

Antwoorden bij vragen m.b.t. verkeersveiligheid

Behandeld door F. Hamelink

ONDERWERP beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 vragen Reglement van Orde van de fracties VVD en SGP nav presentatie Verkeersveiligheid 2020 d.d. 19 november 2020. Omtrent straatcircuit bij de Bachlaan, Burgemeester van Woelderenlaan en de Badhuisstraat

Geachte mevrouw/heer, Naar aanleiding van de door uw fracties ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. Tijdens de presentatie verkeersveiligheid op 19 november 2020 heeft u aandacht gevraagd voor de snelheid in het verkeer. Met uw vragen beperkt u zich tot de straten Bachlaan, Burgemeester Van Woelderenlaan en de Badhuisstraat. U stelt dat deze straten als een zogenaamd ‘racecircuit’ worden gebruikt. Hieronder leest u onze beantwoording op uw vragen.

  • Vraag 1 Bent u op de hoogte van het feit dat deze straten zich expliciet lenen om hard doorheen te rijden? Graag uitleg.
    Ons antwoord Uit de gegevens die wij vooralsnog hebben opgehaald komt inderdaad naar voren dat dit één van de trajecten is waar te hard wordt gereden. 
  •  Vraag 2 Bent u het met ons eens dat juist in deze straten verkeersdrempels o.i.d. kan leiden tot een rustiger straatbeeld? Graag uitleg
    Ons antwoord Op basis van de snelheidsgegevens zijn we het zeker met u eens dat verkeersremmende maatregelen kunnen leiden tot een rustiger/ veiliger straatbeeld. We wachten de totale risicoanalyse af om prioriteiten te stellen. 
  • Vraag 3 Is het mogelijk dat hier nogmaals naar wordt gekeken? En wat kost een verkeersdrempel qua aanschaf en het leggen op de weg? Dus wat kost het totaalpakket? Graag uitleg.
    Ons antwoord We bekijken dit in de uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Waar mogelijk zullen we proberen met zogenaamde ‘quick wins’ de grootste risico’s snel aan te passen. Snelheidsremmers kunnen daarbij een (tijdelijke) oplossing zijn. De kosten zijn afhankelijk van het type snelheidsremmers, de afmetingen en diverse andere factoren. Zodra wij de problemen en oplossingen goed in beeld hebben kunnen we ook meer zeggen over de kosten. 
  • Vraag 4 Deelt u onze mening dat een matrixbord geen daadwerkelijke oplossing is tegen hardrijders. Graag uitleg.
    Ons antwoord Een matrixbord is een goede maatregel om verkeersdeelnemers die onbewust te hard rijden te attenderen op hun snelheid. Deze groep verkeersdeelnemers laten zich nog sturen en reageren op dergelijke prikkels. Landelijk is aangetoond dat deze matrixborden een positief effect hebben op de snelheid. Er is echter ook een groep verkeersdeelnemers waar deze matrixborden geen effect op hebben. 
  • Vraag 5 Wat wij feitelijk willen vragen, is een gedegen aanpak d.m.v. verkeersdrempeltjes tegen het hardrijden. Kan hier nu, na serieuze ongelukken en herhaaldelijke vragen , naar worden gekeken en kunnen deze verkeersdrempels worden aangelegd? Graag uitleg.
    Ons antwoord Zoals wij u hebben aangegeven tijdens de presentatie zijn we druk bezig met het opstellen van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. De door u aangegeven wegen nemen we in dit plan mee. We zijn dan ook voornemens om op dit traject de verkeersveiligheid te verbeteren. 

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                                de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                             drs. A.R.B. van den Tillaar