11 april 2022

Vragen.... erkenning heldenrol kapiteins De Schutterij.

Artikel 34-vragen RvO “Postuum, blijvende erkenning heldenrol kapiteins De Schutterij”

Geacht college,

Dit jaar herdenken we dat het 450 jaar is geleden dat Vlissingen zichzelf bevrijdde van de Spaanse onderdrukking. Veel historisch onderzoek is gedaan en op basis van dit onderzoek is een boek (Hoe Alva zijn fles verloor) geschreven. Het historisch onderzoek laat zien dat veel wilde verhalen niet kloppen, maar ook dat vier kapiteins van De Schutterij, de burgerwacht van de stad Vlissingen, een bepalende rol hebben gespeeld. De namen van deze mannen waren tot nu toe haast onbekend. Veel andere Vlissingers, die op een één of andere manier een belangrijke rol hebben vervuld voor de belangen van Vlissingen en haar inwoners, hebben wel erkenning gekregen door bijvoorbeeld een standbeeld, straatnaam of park. Deze vier kapiteins echter niet. De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is het college met de SGP van mening dat de vier kapiteins van De Schutterij (Hendrick van Baerle, Jacob de Zwijghere, Pieter de Gelderman en Glaude Willems) voor hun bepalende rol bij de bevrijding van Vlissingen in 1572 moet worden erkend, bijvoorbeeld door een plaquette op een markante, mooie plaats in de binnenstad?
  2. Is het college bereid hierbij ook een informatiebord te plaatsen met het verhaal over hun bepalende rol bij de bevrijding van Vlissingen, nu 450 jaar geleden?
  3. Is het college bereid om (mocht dit nodig zijn) in de komende begroting hiervoor budget beschikbaar te stellen?
  4. Ironisch genoeg is er wel een gedenksteen in het wegdek op het Bellamypark waar mogelijk de galg heeft gestaan waar de inwoners van Vlissingen, op 9 mei 1572, de Spanjaard Hernando Pacheco hebben opgehangen. Deelt het college de mening van de SGP dat de heldenrol van deze vier kapiteins van de burgerwacht van de stad Vlissingen dan zéker een plaquette verdient?
  5. Zo ja, hoe geeft het college hier inhoud aan?
  6. Zo nee, waarom niet?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP, Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp