4 maart 2021

Vragen t.a.v. financiële nood speeltuin De Oude Stad

Vragen t.a.v. financiële nood speeltuinoude stad

Artikel 34-vragen “Financiële nood speeltuin De Oude Stad”

Maart 2021

Geacht college,

Van een verontruste inwoner uit Vlissingen hebben wij vernomen dat het financieel niet goed gaat met de speeltuin in de binnenstad van Vlissingen. In een artikel in de PZC, d.d. 25 mei 2020, werd ook al melding gemaakt dat speeltuin De Oude Stad vanwege de RIVM-maatregelen veel inkomsten misliep. De financiële nood is zo erg dat de speeltuin de erfpacht en belastingen niet meer aan de Gemeente Vlissingen kan betalen en dat de energievoorzieningen zijn afgesloten. De meeste speeltoestellen zijn in slechte staat en officieel afgekeurd. Binnenkort mogen de speeltuinen weer open. Voor speeltuin De Oude Stad is dit onmogelijk.
De SGP en VVD willen hierover de volgende vragen stellen:

1. De financiële nood bij speeltuin De Oude Stad is geen oud nieuws. Sinds 2018 is het college gewaarschuwd dat financiële middelen ontbreken om de vaste lasten te betalen en te investeren in nieuwe, veilige speeltoestellen. Wat heeft het college met deze waarschuwingen gedaan? Graag een opsomming van verrichte acties.
2. Wat wil het college met speeltuin De Oude Stad?
3. Inmiddels hebben zich enthousiaste mensen aangemeld die een nieuw bestuur willen vormen voor speeltuin De Oude Stad en zij zijn bereid om vrijwillig daar veel energie in te steken. Krijgt dit nieuwe bestuur een nieuwe kans van het college om speeltuin De Oude Stad te redden en, waar mogelijk, op te knappen, voor het welzijn van de kinderen en gezinnen in de binnenstad?
4. Welke hulp kan het college aan dit nieuwe bestuur bieden?
5. Hoe kan speeltuin De Oude Stad worden gered?
6. De speeltuinen in de Gemeente Vlissingen krijgen, vanwege de bezuinigingen, al steeds minder subsidie. Besturen van speeltuinen worden daarbovenop geconfronteerd met vermindering van inkomsten doordat ze verplicht moesten sluiten. Deelt het college de mening van SGP en VVD dat kinderen in de binnenstad hiervan nooit structureel de dupe mogen zijn, omdat mogelijk speeltuin De Oude Stad straks nooit meer open gaat?
7. Hoe geeft het college daar inhoud aan?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP Fractie VVD
Lilian Janse-van der Weele Tamara Vork-Ritter
Cor Tromp Albert van der Giessen

Bericht hierover door RTV Vlissingen!
Alle speeltuinen gaan open, behalve speeltuin De Oude  Stad.