30 april 2020

Vragen over wijklocaties in problemen

Fractie D66 & Fractie SGP

Vragen: “Buurt- en wijkorganisaties in problemen door Coronamaatregelen”

Geacht college,

Onlangs ontvingen wij als fracties een noodkreet van Wijkcentrum de Burgerij in Paauwenburg. De Burgerij is al een tijd bezig om de sociale samenhang in de wijk Paauwenburg te ondersteunen en te verstevigen en diverse activiteiten worden daarvoor ontplooid. Het werk van de Burgerij is belangrijk voor sociale samenhang, bestrijding van eenzaamheid en verbinding tussen diverse mensen in de wijk.
Voor dit belangrijke werk in de wijk Paauwenburg ontvangt de Burgerij subsidie van de Gemeente.

De Burgerij huurt het wijkcentrum van Zorgstroom, l’Escaut is eigenaar van het pand.
De huur bedraagt €3600 per maand.
Door de Coronacrisis zijn alle activiteiten van de Burgerij tot minimaal 1 juni gestopt. Hierdoor hebben zij geen inkomsten om de maandelijkse huur en andere maandelijkse kosten te betalen. De Burgerij heeft aangegeven dat ze door hun liquide middelen heen zijn en de huur van april al niet meer hebben kunnen betalen. Zonder ondersteuning, in welke vorm dan ook, betekent dit het einde van Wijkcentrum de Burgerij en alle activiteiten voor de wijk Paauwenburg.
De Burgerij heeft contact gezocht bij de Zorgstroom, de gemeente, de Rijksoverheid, bij LSA, KNHM, Stichting DOEN en VSB-fonds. Tot nu toe zonder resultaat.

Zoals de Burgerij zijn er wellicht andere buurt- en wijkteams in de problemen gekomen. Het college onderschrijft van harte de wijkaanpak, uitgevoerd door deze buurt- en wijkteams. D66 en SGP kunnen het zich niet voorstellen dat het college deze belangrijke uitvoerders in de wijken laat verkommeren door alleen aandacht te hebben voor acute Corona maatregelen.

• 1. Is het college met D66 en SGP van mening dat organisaties zoals de Burgerij een belangrijke functie vervullen in de wijk?
  • 2. Is het college op de hoogte van het feit dat Wijkcentrum de Burgerij financieel aan de grond zit door de Coronamaatregelen en de huur van het pand niet meer kan betalen?
  • 3. Wat heeft het college inmiddels gedaan, in het kader van de Coronacrisis, richting alle buurt- en wijkteams die ruimte huren in accommodaties binnen onze gemeente?
  • 4. Is het college met D66 en SGP van mening dat buurt- en wijkverenigingen ook na de Coronacrisis bestaansrecht moeten kunnen blijven behouden en hun waardevolle werk voor de wijken kunnen blijven uitvoeren?
  • 5. Is het college bereid om, samen met het bestuur van de Burgerij, met Zorgstroom en l’Escaut in gesprek te gaan om te onderzoeken hoe betrokken partijen elkaar tegemoet kunnen komen inzake de maandelijkse huur van Wijkcentrum de Burgerij?
  • 6. Is het college zo nodig bereid voor meerdere buurt- en wijkverenigingen zich in te zetten tot blijvend behoud van hun waardevolle werk in de verschillende wijken in onze gemeente? Zo nee, waarom niet?
  • 7. Op welke manier en met welke middelen wil of gaat het college dit doen?
  • 8. Is het college bereid dit alles op korte termijn te gaan doen? Zo nee, waarom niet?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen graag spoedig tegemoet

Met vriendelijke groet,

Fractie D66, Josephine Elliott