18 augustus 2021

Vragen over rolstoelvriendelijke picknicktafels

Vragen over rolstoelvriendelijk picknicktafels

Artikel 34-vragen “Rolstoelvriendelijke picknicktafels”

Geacht college,

Zodra we de zon zien, willen we naar buiten. De SGP wil graag dat de openbare ruimte zodanig is ingericht zodat deze toegankelijk is voor alle gebruikers. Daarom zijn investeringen nodig in onze openbare ruimte waarvan alle gebruikers kunnen genieten. Rolstoelvriendelijke picknicktafels zijn zo’n goede investering. Hiermee kan de Gemeente Vlissingen een positief signaal naar de kwetsbare groepen geven en inhoud geven aan inclusie.
De rolstoelpicknicktafels verschillen niet zoveel van de originele en bieden tal van voordelen:
- Zowel de rolstoelgebruikers als niet-rolstoelgebruikers zitten aan deze picknicktafels op dezelfde ooghoogte
- Met het verlengde tafelblad kunnen rolstoelgebruikers vlot onder de tafel doorrijden om zo plaats te nemen
- Het geheel is zeer praktisch om in gezelschap volop te genieten.
- Met de rolstoelpicknicktafels kunnen ook rolstoelgebruikers van alle genietplekjes in onze openbare ruimte vlot en praktisch gebruik maken.
Uiteraard dient de ondergrond van de rolstoelpicknicktafels rolstoeltoegankelijk te zijn en ook de weg ernaar toe zal aan de nodige toegankelijkheidsvereisten dienen te voldoen.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• 1. Is het college bereid om voor rolstoelgebruikers goede investeringen te doen in de openbare ruimte, bijvoorbeeld zoals de aanschaf van bovengenoemde en -afgebeelde rolstoelpicknicktafels?
  • 2. Is het college bereid bestaande picknicktafels binnen de gemeente te vervangen door rolstoelpicknicktafels?
  • 3. Zo nee, het college bereid om in alle bestaande parken en bossen in de Gemeente Vlissingen deze rolstoelpicknicktafels te plaatsen als aanvulling op de originele?
  • 4. Is het college bereid om in het nog te realiseren Dokter Stumphiuspark rolstoelpicknicktafels te plaatsen?
  • 5. Is het college ook bereid om de ondergrond onder- en de weg naar de rolstoelpicknicktafels zodanig in te richten dat deze aan toegankelijkseisen voldoen?
  • 6. Is het college het met de SGP eens dat deze rolstoelpicknicktafels praktische, mooie, sociale en verbindende aanvullingen zijn in de openbare ruimte die tegelijkertijd invulling geven aan inclusief beleid, met name gericht op de gehandicapte en seniore medemens die afhankelijk is van een rolstoel?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP