13 augustus 2021

Vlissingen, 5 augustus 2021

Betreft: art. 34 vragen over ontwikkelingen Arsenaalgebied

Geacht college,
Op 2 augustus 2021 berichtte de PZC dat attractiepark Het Arsenaal gaat sluiten. De eigenaar heeft hiertoe besloten wegens teruglopende bezoekersaantallen en omdat er geen exploitant gevonden kan worden. De eigenaar wil een boutique-hotel met 50 kamers in het gebouw vestigen en heeft hiertoe reeds een omgevingsvergunning aangevraagd.
Een dag later berichtte de nieuwssite Nieuws uit Walcheren dat het Arsenaaltheater een nieuwe eigenaar heeft.
De ondertekenende partijen hebben hierover de volgende vragen:

• 1. Is het college het met de indieners eens dat het verdwijnen van attractiepark Het Arsenaal een achteruitgang betekent voor de slechtweervoorzieningen in Vlissingen?
  • 2. Kan het college uitleggen of een boutique-hotel al dan niet binnen het bestemmingsplan past?
  • 3. Is er ambtelijk dan wel bestuurlijk overleg geweest met de eigenaar over de nieuwe functie van het Arsenaal, en zo ja, (sinds) wanneer?
  • 4. Mocht het hotel binnen het bestemmingsplan passen, is het dan gewenst om een omgevingsvergunning af te geven voordat de visie voor het Arsenaalgebied is vastgesteld?
  • 5. Wordt vanuit gemeente over het al dan niet verlenen van de omgevingsvergunning actief gecommuniceerd met comité Beschermd Stadsgezicht in het kader van hun betrokkenheid bij de totstandkoming van de visie voor het gebied?
  • 6. Welke maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de (toch al hoge) parkeerdruk in het Arsenaalgebied verder toeneemt?
  • 7. In 1993 zijn met de exploitant van het Arsenaal afspraken gemaakt over de bewegwijzering daar heen, én over de parkeervoorzieningen t.b.v. bezoekers aan het Arsenaal. Wat zijn de consequenties voor die afspraken nu de functie van het Arsenaal verandert?
  • 8. Op welke manier wil het college bij het verlenen van de vergunning borgen dat het kwaliteitsniveau van het hotel aansluit en in de toekomst blijft aansluiten bij de doelgroepen die Vlissingen volgens de toeristische visie wil aantrekken (quality seeker en independent explorer)
  • 9. Het Arsenaaltheater is nu een theater met tevens een restaurant-caféfunctie. Welke mogelijkheden heeft de nieuwe eigenaar binnen het huidige bestemmingsplan?
  • 10. Hoe is de stand van zaken m.b.t. de totstandkoming van de gebiedsvisie?
  • 11. In welke mate speelt onduidelijkheid over de dijkversterking op (middel)lange termijn nog een rol in de totstandkoming van de gebiedsvisie?

Bij voorbaat dank voor de beantwoording die de indieners met belangstelling tegemoet zien.

Met vriendelijke groet

fractie SGP: Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp