18 december 2017

Vragen over mensenhandel

Geacht college,

De Nationaal Rapporteur Mensenhandel (NRM) heeft 10 november jl. het Tiende rapport uitgebracht. Hieruit blijkt dat Nederlandse gemeenten het te vaak laten afweten bij de aanpak van mensenhandel. De rapporteur ziet kansen in het betrekken van de medische beroepsgroep bij de aanpak van mensenhandel. Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de medische professionals in contact komt met slachtoffers van mensenhandel, maar dat artsen nog nauwelijks getraind worden om met deze situatie om te gaan.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• 1. Heeft het College kennis genomen van het tiende verslag van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen d.d. 10 november 2017?
  • 2. Kan het college informatie geven over de omvang van het fenomeen mensenhandel en illegale prostitutie in onze gemeente?
  • 3. Is er een beleidsvisie over de aanpak van mensenhandel en prostitutie in onze gemeente?
  • 4. Worden in onze gemeente signalen van mensenhandel doorgegeven en adequaat opgepakt, bijvoorbeeld door zorgverleners aan politie en andere relevante (hulpverlenings-) instanties? Is er een centraal aanspreekpunt?
  • 5. Hoe geeft het college invulling aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid om slachtoffers van mensenhandel en illegale prostitutie op te vangen en zorg te verlenen alsook om mensenhandelaren en loverboys op te laten sporen en aan te pakken?
  • 6. De aanpak van mensenhandel dient op regionaal niveau te worden afgestemd, beveelt de Nationaal Rapporteur aan. Kan het college informatie geven over manier waarop de afstemming op regionaal vlak wordt ingevuld?
  • 7. Worden er door de gemeente al voorbereidingen getroffen voor de invoering van de maatregelen op grond van de Wet regulering prostitutie? Welke concrete mogelijkheden biedt deze wet om prostitutie in onze gemeente zo veel mogelijk tegen te gaan?

Wij zien uw antwoorden op deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP