10 februari 2016

Vragen over de Noorderbegraafplaats

Artikel 34 vragen m.b.t. het onderhoud van de Noorderbegraafplaats Vlissingen

Geacht college,

Recent ontvingen wij een mail met foto’s over de slechte staat van onderhoud van de Noorderbegraafplaats. Daarbij wordt de SGP vaak op straat aangesproken door inwoners die regelmatig de begraafplaats bezoeken. Ook deze mensen spreken hun onvrede uit over de slechte staat van onderhoud. Het groen wordt niet vaak genoeg of onvoldoende gesnoeid, waardoor het over de grafstenen en soms ook door de graven heen groeit. Ook het gras dicht langs de graven wordt niet of nauwelijks gemaaid, zodat dit de graven overwoekert.

Vraag 1.
Wordt het onderhoud van de begraafplaats alleen door medewerkers van de gemeente gedaan of is dit werk (ook) uitbesteed?

Vraag 2.
Is het onderhoudsniveau van de begraafplaats hoger dan het onderhoud van ander openbaar groen?

Vraag 3.
Indien het onderhoudsniveau hoger is dan openbaar groen, waarom ziet de begraafplaats er dan zo slecht onderhouden uit?

Vraag 4.
Indien het onderhoudsniveau gelijk is aan openbaar groen, en dit resulteert in een slechte staat van onderhoud, hoe kunt u dan richting inwoners c.q. nabestaanden rechtvaardigen dat de tarieven jaarlijks met 5% stijgen?

Vraag 5.
Is het college het met de SGP eens dat een begraafplaats er goed verzorgd uit moet zien, als laatste service richting de overleden inwoners en hun nabestaanden?

Vraag 6.
Beseft het college dat de slechte staat van onderhoud van de begraafplaats  voor nabestaanden een reden kan zijn om het grafrecht NIET te verlengen en de gemeente daardoor inkomsten gaat mislopen?

Vraag 7.
Wat gaat u concreet doen om ervoor te zorgen dat de Gemeente Vlissingen weer een netjes verzorgde begraafplaats heeft en dat nabestaanden daar hun dierbaren weer kunnen gedenken, zonder zich te hoeven ergeren aan de slechte staat van onderhoud?

Met vriendelijke groet,

Fractievoorzitter SGP