24 februari 2021

Vragen i.v.m. jaaropgave Orionis - ondernemers

Artikel 36-vragen voor Commissie Algemeen/Sociaal d.d. 25 februari 2021

Geacht college,

Vorig jaar konden (retail)ondernemers een beroep doen op de 1e TOZO-regeling, deze werd beoordeeld zonder partnertoets. Orionis Walcheren heeft deze regeling uitgevoerd.
Een partner van een ondernemer te Vlissingen heeft contact opgenomen met de SGP over het volgende:
Deze week hebben ondernemers, die een beroep hebben gedaan op de TOZO-regeling (en deze ook hebben ontvangen) de jaaropgave 2020 gekregen van Orionis. Echter, niet alleen de ondernemers ontvingen een jaaropgave, ook de partners van deze ondernemers! De uitbetaalde TOZO is fifty-fifty verdeeld over de ondernemer en zijn/haar partner. Vanzelfsprekend worden de inkomensgegevens op deze jaaropgave ook doorgegeven aan de Belastingdienst. Dit betekent dat de partner van de ondernemer, ongevraagd, onverwacht en totaal onterecht, een inkomen heeft boven zijn/haar eigen inkomen waarover mogelijk extra loonbelasting (naheffing) zal moeten worden betaald als de aangifte inkomstenbelasting 2020 is gedaan.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is bij het college bekend dat ook partners van ondernemers uit Vlissingen, die een TOZO-regeling ontvangen hebben, een jaaropgave 2020 van Orionis hebben ontvangen waarop de helft van het TOZO-bedrag op naam staat van de partner?
2. Betreffende partner heeft niet zijn/haar handtekening geplaatst voor een TOZO-regeling, ook nooit geld vanuit de TOZO-regeling ontvangen. Hoe is het dan mogelijk dat de partner een jaaropgave 2020 op zijn/haar naam krijgt van Orionis?
3. Hoe zijn TOZO-aanvragen behandeld? Als een reguliere bijstandsaanvraag, maar dan zonder partnertoets?
4. Indien de partner van de ondernemer een WAO/WW/ZW/TW-uitkering heeft (hiervoor moeten extra inkomsten worden verantwoord), bestaat de kans dat deze zijn/haar uitkering geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen, omdat Orionis de helft van het bedrag van de TOZO-regeling op naam van deze partner heeft gezet.
Ook bestaat het risico dat, als de partner een eigen inkomen heeft, een vordering van de Belastingdienst tot nabetaling loonheffingen zal worden ontvangen omdat Orionis de helft van het bedrag van de TOZO-regeling op naam van deze partner heeft gezet. Wat kan de Gemeente Vlissingen (Orionis is immers de uitvoerende organisatie van o.a. Gemeente Vlissingen) voor deze partners doen om dit te voorkomen?
5. Welke logica zit er achter het feit dat de partners van Vlissingse ondernemers, die de TOZO-regeling ontvingen, een jaaropgave krijgen van Orionis?
6. Orionis Walcheren is de uitvoerende organisatie voor de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen. Is bij het college bekend of dit geval zich ook in Middelburg en Veere voordoet?
7. Wie is aansprakelijk voor de financiële schade die wordt geleden door de partners van ondernemers?
8. Hoe en wanneer gaat het college (samen met Gemeenten Middelburg en Veere) een oplossing/vergoeding creëren voor de schadelijke, financiële gevolgen van deze, in de ogen van de SGP, grote fout waarvan partners van ondernemers met TOZO-regeling de dupe zijn?

Fractie SGP
Cor Tromp