25 januari 2017

Vragen én bevredigende antwoorden betreffende de glijbaan op het Nolleplein

Burgemeesters en wethouders schrijven als volgt:

Geachte mevrouw Janse,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
In uw schrijven van 19 juli 2016 stelt u: “Ondanks dat de gele glijbaan op het Nolleplein door een gecertificeerd bedrijf is goedgekeurd, ervaren kinderen en (groot)ouders dat deze glijbaan absoluut niet veilig is. Nog steeds bezeren kinderen en volwassenen zich wanneer ze met harde vaart uit de glijbaan komen”.
Onderstaand treft u een puntsgewijze beantwoording op de door uw fractie gestelde vragen.

• Vraag 1

Wat zijn de inkoopkosten aan materiaal voor een extra module zodat er een langere uitglij-zone ontstaat?
Ons antwoord
Bouwbedrijf Joziasse en producent van de glijbaan ‘Proludic BV.’ hebben in overleg met de gemeentelijke beheerder gespecificeerd wat de kosten zijn voor de verlenging van het eindstuk van de strandglijbaan. De geraamde kosten bedragen € 5.500. Deze kosten betreft de ondersteunende constructie van de verlenging, aanbrengen van het verlengstuk, aan-passing van de landingsplaats met rubberen matten en de kosten voor een nieuwe keuring.

De glijbaan is geschonken door een drie sponsoren; Bouwbedrijf Joziasse, Van Belzen Staalbouw en de Stichting Moerman Promotie Vlissingen. Bouwbedrijf Joziasse heeft aangeboden om bij aanpassing 50% van de kosten te betalen. Het college heeft besloten het resterende deel van de kosten te financieren uit regulier onderhoudsbudget.

• Vraag 2

Is het college het met de SGP eens dat een langere uitglij-zone ongelukken kan voorkomen?
Ons antwoord
Het college heeft een evaluatie uitgevoerd, de conclusies hiervan luiden als volgt:
- de strandglijbaan is een goedgekeurd speelobject;
- de objectieve bevindingen ondersteunen de stelling dat de strandglijbaan veilig is;
- er zijn gevoelens van onveiligheid voor wat betreft het gebruik van de strandglijbaan.

De glijbaan, plateau, landingsplaats en trap zijn door officiële keuringsinstantie TÜV Nederland aangemerkt als veilig voor alle leeftijden. Vele kinderen en volwassenen hebben inmiddels met veel plezier van de glijbaan gebruik gemaakt.

Wanneer er gespeeld wordt, bestaat het risico dat er incidenten plaatsvinden. Er is voor het college geen aanleiding om te veronderstellen dat de huidige vormgeving van de glijbaan tot ongelukken zou leiden. Als gemeente ligt er een zorgplicht voor een veilige en bruikbare openbare ruimte. De goedgekeurde strandglijbaan is passend in deze zorgplicht. De verantwoordelijkheid van ouders/begeleiders speelt echter ook een belangrijke rol bij het veilig gebruik van in de openbare ruimte geplaatste speelobjecten.

Hoewel de glijbaan aan alle veiligheidseisen voldoet, was bij sommige mensen een gevoel van onveiligheid ontstaan. Daarom heeft het college besloten om de strandglijbaan aan te passen, door het eindstuk te verlengen

• Vraag 3

Waarom ligt er wel een betonnen fundering en is de benodigde uitglij-zone niet geplaatst?
Ons antwoord
Er is geen sprake van de noodzaak van een benodigde uitglij-zone. De glijbaan zoals deze in gebruik is, is conform de richtlijnen gerealiseerd en onafhankelijk goedgekeurd voor gebruik. De betonnen fundering is aangebracht ter ondersteuning en verankering van de strandglijbaan op de glooiing. De fundering geeft tevens stabiliteit aan de constructie.

• Vraag 4

Wat gaat het college concreet doen om in het vervolg deze leuke glijbaan weer positief in het nieuws te laten komen?
Ons antwoord
Zoals aangegeven bij de beantwoording op ‘vraag 2’ heeft het college van B&W besloten het eindstuk van de glijbaan te verlengen. De kosten voor het verlengen van de strandglijbaan bedragen € 5.500 en komen, zoals eerder beschreven, voor de helft voor rekening van de gemeente. De levertijd van de materialen is ca. twee maanden. De glijbaan blijft in zijn huidige vorm in gebruik tot het moment van aanpassing.

Het college wil met de aanpassing van de strandglijbaan een veilige, positieve en fijne strandbeleving voor Vlissingen uitdragen.