3 maart 2020

Vragen én antwoorden n.a.v. ongeval bij Weyevlietweg

VOORAF
Uit respect voor de slachtoffers en nabestaanden van het ongeluk op de Sloeweg-Weyevlietweg (26 december vorig jaar) waarbij een persoon om het leven kwam en iemand zwaar gewond raakte,  hebben we de onderstaande vragen niet gedeeld met de pers en ook niet op de site en Facebook geplaatst. De beantwoording is nu binnen, de vragen en antwoorden worden op de agenda van de besluitenraad op 5 maart geplaatst. Daarmee worden ze openbaar en posten we ze nu ook op onze site.

Onderwerp: schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 vragen van fractie SGP naar
aanleiding van ongeluk op kruising Sloeweg-Weyevlietweg met fatale afloop d.d. 26-12-2019

Geachte mevrouw/heer,
Op 30 december 2019 heeft uw fractie artikel 34 vragen ingediend naar aanleiding van een
dodelijk ongeluk op de Sloeweg. In uw brief gaf u aan dat ieder dodelijk slachtoffer er een te
veel is. Het college sluit zich volledig bij u aan en wij doen ons uiterste best dergelijke
tragische gebeurtenissen in de toekomst te voorkomen. Met uw vragen informeert u naar de verkeersveiligheid op de kruising Weyevlietweg – Sloeweg. In deze brief leest u onze
beantwoording.

  • Vraag 1

Komend vanaf de Sloebrug wordt door auto’s/motoren vaak te hard gereden. Heeft het college al nagedacht over mogelijkheden om bestuurders te attenderen op hun te hoge snelheid?
Ons antwoord
Ja, hier heeft het college over nagedacht. Er is besloten een tijdelijk matrixbord te plaatsen die de automobilisten attendeert en actief feedback geeft op hun gereden snelheid.

  • Vraag 2

Het plaatsen van een matrixbord die de snelheid van de bestuurders toont (gecombineerd
met een blij of verdrietige smiley) zou een eenvoudige eerste oplossing kunnen zijn. Is het
college bereid zo’n matrixbord te plaatsen aan die kant van de Sloeweg waar men vanaf de
Sloebrug Vlissingen in rijdt?
Ons antwoord
Ja, het college is bereid een matrixbord te plaatsen, zodat automobilisten worden
geattendeerd op hun snelheid voordat zij de kruising met de Weyevlietweg benaderen.

  • Vraag 3

Een Actibump (een stalen plaat in het wegdek die is verbonden aan een snelheidssensor en
6 cm naar beneden zakt wanneer men boven de maximum snelheid rijdt, zodat de
bestuurder over een randje rijdt en zo gevoelig wordt geconfronteerd met zijn/haar te hoge
snelheid) zou ook een goede methode kunnen zijn. Is het college bereid een Actibump te
realiseren aan die kant van de Sloeweg waar men van de Sloebrug Vlissingen in rijdt?
Ons antwoord
Op dit moment zijn er nog geen voorbeelden van de Actibump in Nederland. De Actibump is eigenlijk een soort gat in het wegdek. Zo kan een ‘gat’ in de weg gevaarlijk zijn voor
motoren. Er zijn nog geen richtlijnen waar we dit aan kunnen toetsen en er is ook niet
bekend in hoeverre een gemeente in deze gevallen aansprakelijk kan worden gesteld bij
schade of overlast. Wij nemen om deze reden een afwachtende houding aan als het gaat
om het gebruik van de Actibump. Daarnaast zijn er in Nederland afspraken gemaakt over het opdelen van alle wegen in categorieën. Alle categorieën kennen hun eigen richtlijnen met betrekking tot de inrichting van de weg. De Sloeweg valt onder de categorie ‘Stroomweg binnen de bebouwde kom’. De richtlijnen geven aan dat een stroomweg obstakelvrij moet zijn wat betekent dat een Actibump niet past bij dit type weg.

  • Vraag 4

Het vreselijke incident met dodelijke afloop van 26 december jl. was een eenzijdig incident.
De bestuurder is tegen de betonnen rand van het fietstunneltje gebotst. Het regende
behoorlijk die bewuste dag. Op de Sloeweg, vlakbij dat tunneltje, blijft vaak en veel water op
het wegdek staan. Is het college bereid om het wegdek en de afwatering binnen korte tijd
zodanig te repareren dat regenwater snel wordt afgevoerd?
Ons antwoord
In 2020 wordt de Sloeweg aangepakt voor groot onderhoud tussen de rotonde
Bossenburghweg en de Sloebrug. De weg zal worden voorzien van een nieuwe laag asfalt.
Hierbij zal ook rekening gehouden worden met de afwatering. 

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                           de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                         drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door T. van Ederen