5 februari 2021

Vragen bij verbodsborden Noorderbegraafplaats

Vragen bij verbodsborden Noorderbegraagplaats

Artikel 34-vragen “Verbodsborden voor (brom)fietsers en honden op Noorderbegraafplaats”

Geacht college,

Inwoners hebben ons aangesproken over het feit dat sinds ongeveer een jaar verbodsborden voor (brom)fietsers en honden zijn geplaatst op de Noorderbegraafplaats, zie bijgevoegde foto’s.

Op een begraafplaats heerst voornamelijk rust en stilte. De SGP heeft daarom wel begrip voor het verbod voor bromfietsen. Het fiets- en hondenverbod legt wel erg veel beperkingen op aan bezoekers van de begraafplaats.
De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Wat is de algemene, achterliggende reden om deze borden te plaatsen bij de ingang en langs het wandelpad van de Noorderbegraafplaats?
2. Welke incidenten met fietsers, bromfietsers en honden hebben de laatste 5 jaar plaatsgevonden (graag een opsomming van binnengekomen klachten), zodat mogelijk naar aanleiding daarvan besloten is om deze verbodsborden te plaatsen?
3. Inwoners gaven aan dat de verbodsborden zijn geplaatst omdat de Gemeente Vlissingen niet wil dat er bandensporen ontstaan op de grasvelden/grasstroken. Klopt deze bewering?
4. Zo ja, hoe wordt dan omgegaan met bezoekers die met rollator, rolstoel of kinderwagen het graf van hun geliefde overledene bezoeken?
5. Hoe en door wie wordt op de verboden gehandhaafd?
6. Worden bezoekers van de begraafplaats die toch per fiets of met de hond het graf van hun geliefde overledene bezoeken, na waarschuwing, gesanctioneerd?
7. Zo ja, waaruit bestaat deze sanctie?
8. Zo ja, hoeveel bezoekers zijn inmiddels een sanctie opgelegd?
9. Veel senioren bezoeken het graf van hun geliefde overledene. Sommigen moeten naar de zuidkant van de begraafplaats lopen omdat zich daar het graf bevindt. Dit is een behoorlijk eind lopen. Wanneer senioren niet zo goed ter been zijn, mogelijk ook nog een bloemetje bij zich hebben, ervaren zij het fietsverbod als een beperking en ook ongastvrij. Is het college bereid om de verbodsborden te vervangen door gastvrijer borden met het vriendelijke verzoek tot voorzichtigheid en respect?
10. Inwoners geven aan dat zij het uitermate ongastvrij en vervelend dat zij hun hondje niet mogen meenemen tijdens het bezoek aan het graf van hun geliefde overledene. Is het college bereid om het verbodsbord voor honden te vervangen door gastvrijer borden met het vriendelijke verzoek tot aanlijnen, opruimen uitwerpselen en daar mogelijk voorzieningen voor beschikbaar te stellen bij de ingang van de begraafplaats (hondenpoepzakjes)?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP