3 september 2021

Vragen bij sloop herontdekte bunker Britannia

Artikel 34-vragen: Stop voorgenomen sloop bunker onder Britannia

Geacht college,
De fracties VVD en SGP hebben vernomen dat er een bunker uit WO II is gevonden bij graafwerkzaamheden voor de nieuwbouw van hotel Britannia. We hebben begrepen dat men deze bunker wil slopen voor het stormseizoen (1 oktober) om hier parkeergelegenheid te realiseren voor de gasten van het hotel.
Uiteraard begrijpen de VVD en SGP dat de belangen bij realisatie van een nieuw hotel Britannia groot zijn, maar creatief denken voor behoud van erfgoed is ook van groot belang. Gezien de inspanningen van uw college om het erfgoed van de Slag om de Schelde te behouden en middels de film ‘Slag om de Schelde’ op de kaart te zetten, is de vondst van deze bunker een uitgelezen kans om onze stad verder te promoten. Daarbij vormt Britannia, eens de zetel van het Duitse commando, een historisch zeer significante plek als laatste bastion van de Duitse bezetter in Vlissingen. Gezien de waarde die
uw college naar eigen zeggen hecht aan het WOII-erfgoed, gaan wij ervan uit dat bij de vondst en eventuele sloop van deze bunker het gangbare proces zal worden gevolgd. Daarom willen wij de volgende vragen stellen:

• 1. De vondst van de bunker op het terrein van het voormalige hotel Britannia is volgens de Walcherse Archeologische dienst een ‘toevalsvondst’ en daamee een nieuwe vondst. Dit betekent dat deze geen onderdeel is van de eerdere omgevingsvergunning en dat voor de sloop een afzonderlijke sloopvergunning moet worden aangevraagd. Is deze sloopvergunning aangevraagd? Zo ja, wanneer is deze gepubliceerd en onherroepelijk geworden?
  • 2. Als toevalsvondst heeft de bunker een archeologische titel en moet deze worden gedocumenteerd en kan dit leiden tot een nadere opgraving. De Walcherse Archeologische dienst is betrokken en maakt naar onze verwachting een rapport op. Hoe is verzekerd dat de bunker na onverhoopte sloop zo compleet mogelijk is gedocumenteerd? Vandaag de dag zijn namelijk interessante technieken beschikbaar om in hoge resolutie objecten in 3D vast te leggen voor bijvoorbeeld Virtual Reality-doeleinden. Is de bunker op een dergelijke wijze gedocumenteerd?
  • 3. Op welke wijze heeft waardestelling plaatsgevonden en is daarbij ook gevraagd naar het oordeel van de Monumentencommissie? Relicten uit de Tweede Wereldoorlog hebben de laatste tijd een enorme herwaardering gekregen als modern monumentaal erfgoed. Hoe en wanneer is de Monumentencommissiegevraagd om een oordeel betreffende het willen slopen van deze “nieuwe” bunker? Graag brief of emailbericht aan Monumentencommissie bij beantwoording toevoegen.
  • 4. De snelheid waarmee tot sloop wordt besloten, toont hoe onder grote tijdsdruk en gedreven door economische belangen, procedures worden doorlopen. Is het college bereid om voor onze gemeente een cultuurhistorische waardestelling te maken van alle nog resterende bunkers zodat dit belangrijke erfgoed van de Slag om de Schelde een zo objectief mogelijke kans op bescherming krijgt en daarmee kan worden meegenomen in een integrale afweging van belangen?
  • 5. Gezien de aandacht van uw college voor de Slag om de Schelde, en de financiële ondersteuning van de film, hoe is het dan mogelijk dat u maximaal lijkt mee te werken aan afbraak van ons historisch WOII-erfgoed? Een kleine, eenvoudige, stap is toch om tenminste Open Monumentendag op 11 september a.s. af te wachten en onze bevolking de kans te geven om de bunker (corona-proof) voor de laatste keer te bezoeken.
  • 6. Mocht de bunker na waardestelling alsnog moeten worden gesloopt, is het college dan bereid om creatief mee te denken om het verlies aan Slag om de Schelde-erfgoed elders binnen onze gemeente te compenseren, bijvoorbeeld door het toegankelijk maken van andere bunkers?
  • 7. Is het college bereid om in contact te treden met de projectontwikkelaar en met betrokken  erfgoedorganisaties om de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken. Graag uitleg.

Wij zien uw antwoorden (met gevraagde bijlagen) op onze vragen tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Fractie VVD Fractie SGP
Tamara Vork-Ritter Lilian Janse-van der Weele
Albert van der GiessenCor Tromp

Met dank aan Arie Deelen voor de sfeerfoto's!

Kijk maar heel goed want de gemeente liet weten: de sloop gaat onverbiddelijk door.... https://bit.ly/3BCez32