29 april 2019

Vragen bij gevaarlijke kruising Sloeweg-Weyevlietweg

Artikel 34-vragen “Sloeweg-Weyevlietweg, nooit meer onveilig oversteken”

Geachte college,

Donderdagochtend 18 april was het weer raak: twee auto’s botsten op elkaar op de T-kruising Sloeweg-Weyevlietweg. Gevolg: afzetting van de Sloeweg door de politie om de beschadigde auto’s weg te laten slepen en om de veegauto van de gemeente de ruimte te geven de stukken glas en plastic van het wegdek te halen. Uiteraard ontstond daardoor een opstopping vanaf deze beruchte T-kruising tot aan de A58.

Deze T-kruising wordt door veel bewoners van de Gemeente Vlissingen als gevaarlijk ervaren, voornamelijk wanneer men vanaf de Weyevlietweg linksaf de Sloeweg, richting de Sloebrug wilt rijden. Dat is niet verwonderlijk; de Sloeweg is een belangrijke en drukke verkeersader Vlissingen in, richting woonwijken, boulevard, centrum en de Walcherse kust en de toegestane maximum snelheid is 70 km/uur. Maar omdat de weg vanaf de Sloebrug naar beneden afloopt, wordt er vaak harder gereden. Het vergt van de automobilist een goed inschattingsvermogen om veilig over te steken en om linksaf de Sloeweg op te rijden. Ook vraagt het veel geduld als (nadat de Sloebrug of spoorwegovergang weer open zijn) een grote stroom verkeer over de Sloeweg raast, een gelegenheid te vinden veilig over te steken en linksaf te slaan.

Niet voor niets is er in het verleden aandacht gevraagd om deze T-kruising aan te passen, bijvoorbeeld door een rotonde aan te leggen. De SGP vindt een rotonde niet het ideale idee; dit belemmert de doorgang op de Sloeweg en dat zal, zeker in het toeristenseizoen, opstoppingen kunnen veroorzaken.
Wel zou je dan kunnen denken aan een zogenaamde turborotonde. Een rotonde met:
1) een doorgaande rechtdoorstrook vanuit Vlissingen naar A58,
2) een directie verbinding rechtsaf van Sloeweg naar Weyevlietweg en
3) een directe verbinding van Weyevlietweg naar Sloeweg.

Een turborotonde is echter erg duur (wij schatten minimaal € 0,5 mln) en de SGP denkt dat er op zeer korte termijn een veilige, eenvoudige en meer betaalbare oplossing is om een einde te maken aan de gevaarlijkste T-kruising in Vlissingen, door middel van:
- De middenberm op de Sloeweg doortrekken, zodat men vanaf de Weyevlietweg niet meer de Sloeweg kan oversteken en linksaf slaan richting de Sloebrug.
- Vanaf de Sloeweg kan men dan niet meer linksaf slaan richting Weyevlietweg.
- Vanaf de Weyevlietweg alleen nog maar de mogelijkheid geven om rechtsaf te slaan naar de Sloeweg.
- Vanaf de Sloeweg de mogelijkheid laten bestaan om rechtsaf te slaan richting de Weyevlietweg.
- Via de Nieuwe Zuidbeekseweg en Nieuwe Vlissingseweg is de A58 via de Sloebrug veilig te bereiken, alsook Baskensburg/Vlissingen Centrum (komend vanuit West-Souburg, Westerzicht, Hofwijk, Papegaaienburg, Bossenburgh en later ook Claverveld).
- Bebording aanpassen aan deze nieuwe situatie.
Zie de foto-impressie hieronder:



Wij beseffen dat deze aanpassing een periode van gewenning zal vragen van onze inwoners en bezoekers. Echter, de verkeersveiligheid is voor de SGP de belangrijkste reden om deze eenvoudige, redelijk goedkope aanpassing voor te stellen.

Wij willen het college hierover de volgende vragen stellen:

  • 1. Wat is de mening van het college over dit voorstel van de SGP?
  • 2. Is het college bereid om deze aanpassing in de toekomst uit te voeren en hiervoor in de begroting een bestemmingsreserve te maken?
  • 3. Denkt het college, met de SGP, dat deze toekomstige uitgave, in het kader van verkeersveiligheid, “Onuitstelbaar & Onontkoombaar” is te motiveren bij de artikel 12-inspecteur?
  • 4. Is het mogelijk dat de Provincie Zeeland bijdraagt aan deze aanpassing van de T-kruising Sloeweg-Weyevlietweg? De Sloeweg is namelijk een belangrijke schakel in het regionale verkeersnetwerk van de N288 (en de N288 is toch eigendom van de Provincie?).

Wij zien uw reactie op ons idee en de antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP
Lilian Janse-van der Weele
Cor Tromp