11 september 2019

Vragen bij "De oplossing tegen hardrijders"

Artikel 34-vragen “De oplossing tegen hardrijders”

Geacht college,

De SGP spreekt veel inwoners in de Gemeente Vlissingen die zich zorgen maken en zich enorm ergeren aan hardrijders binnen de bebouwde kom. Zij maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat en de SGP heeft daar begrip voor. Immers, wanneer iemand plotseling oversteekt, zijn de gevolgen dramatisch wanneer deze door een hardrijder wordt aangereden. Ook heeft de SGP begrip voor de ergernis. Hardrijders produceren over het algemeen veel motor-lawaai en hun gedrag wordt als “hufterig” ervaren.

Om het hardrijden in de bebouwde kom tegen te gaan, is er een sublieme oplossing bedacht in Zweden: de Actibump.
De Actibump is een stalen plaat die in het wegdek is gemonteerd. Daarboven wordt een sensor (net zoals bij een matrixbord in straat/wijk) geplaatst die op enige afstand een te hard rijdende automobilist/motorrijder kan herkennen. Als dat het geval is, dan zakt de stalen plaat zo’n zes centimeter de grond in waardoor er dus letterlijk een gat in het wegdek ontstaat. De hardrijder kan hier niet meer voor remmen en rijdt hier met volle vaart overheen. De bestuurder ervaart een harde tik in de auto of op de motor en wordt direct met zijn/haar overtreding geconfronteerd.
Voor de hulpdiensten (deze hebben, soms, een reden om harder te rijden) en lijndiensten (bus) is een oplossing bedacht: zij worden allemaal uitgerust met een apparaat dat het zakken van de stalen plaat blokkeert als ze in de buurt zijn. Ook de bestuurders die zich netjes aan de maximum snelheid houden, ervaren geen harde klap als ze over de stalen plaat rijden.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• 1. Kent het college het fenomeen “Actibump”, de stalen plaat met sensor die voor hardrijders naar beneden zakt?
  • 2. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een vriendelijk systeem is voor alle weggebruikers die netjes de toegestane maximum snelheid hanteren, dit in tegenstelling tot een wegversmalling of drempel?
  • 3. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een effectief middel is, zo niet de oplossing, tegen hardrijders binnen de bebouwde kom?
  • 4. In Nederland heeft nog geen enkele gemeente de Actibump geïnstalleerd in het wegdek. De SGP zou het geweldig vinden als Vlissingen de eerste Nederlandse gemeente zou zijn waar de Actibump in het wegdek werkelijkheid wordt. Is het college bereid te overwegen om geld te reserveren om de Actibump aan te schaffen voor de straten waarvan omwonenden aangeven dat daar vaak (veel) te hard wordt gereden?

De SGP hoort klachten van inwoners van:
- Boulevard Bankert
- Boulevard de Ruyter
- Aagje Dekenstraat
- Badhuisstraat
- Sloeweg (tussen Gerbrandystraat en van Woelderenlaan)
- Van Woelderenlaan
De SGP gaat ervan uit dat er meerdere straten in de stad en dorpen zijn waar vaak te hard wordt gereden en dat het college hier ongetwijfeld van op de hoogte is.

• 5. Is het college met de SGP van mening dat de aanwezigheid van de Actibump in de voornoemde en andere straten de inzet van de politie kan besparen omdat mogelijk in de toekomst in deze straten niet/nooit meer te hard wordt gereden?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP