3 juli 2018

Vragen betreffende naaktloperij regio Ritthem

Artikel 34-vragen “overlast door naaktloperij op homo-ontmoetingsplaats regio Ritthem”

Tijdens de vergadering van de dorpsraad Ritthem kreeg de SGP te horen dat er overlast wordt ervaren door zowel de inwoners van Ritthem als toeristen en fietsers die volgens de knooppuntenroutes langs Ritthem fietsen en wandelen.
Er werd aangegeven dat het zogenaamde “caissonstrandje” en de struiken daar vlakbij fungeren als homo-ontmoetingsplaats. Men zegt dat dit ook op homo-datingsites wordt aangegeven. Mensen te voet, op de fiets of te paard worden door naakte mannen op een obscene manier aangesproken. Ook vinden zelfs overdag op het “caissonstrandje”, voor het zicht van voorbijgangers, fietsers, kinderen, enz. seksuele handelingen plaats. Zowel inwoners als toeristen geven daarom aan zich op en in de omgeving van het “caissonstrandje” ongemakkelijk, geïntimideerd en soms zelfs bedreigd te voelen in plaats van te kunnen genieten op of bij een van onze stranden.

De SGP gaat er vanuit dat naaktloperij (m.u.v. naaktstranden) en het verrichten van seksuele handelingen in de openbare ruimte verboden zijn, dus ook op en in de omgeving van het “caissonstrandje” te Ritthem.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is het bij het college bekend dat het op “caissonstrandje” en in de omgeving daarvan veel naaktloperij voorkomt en dat deze plaats fungeert als homo-ontmoetingsplaats?
  2. Is het bij het college bekend dat argeloze voetgangers, fietsers en mensen te paard op een obscene manier worden aangesproken door naakte mannen?
  3. Is het college het met de SGP eens deze situatie ongewenst is?
  4. Heeft het “caissonstrandje” en de omgeving daarvan speciale aandacht van de gemeente en de politie? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
  5. Is het college, in samenwerking met de politie, bereid om de overlast als gevolg van naaktloperij, het obsceen benaderen van voorbijgangers en het verrichten van seksuele handelingen in de openbare ruimte (wat volgens de wet verboden is, art. 239 en 430a Wetboek van Strafrecht) te bestrijden en te voorkomen?

We willen nadrukkelijk stellen dat het ons gaat om de overlast op deze plek in de Gemeente Vlissingen en niet dat het hierbij toevallig gaat om mensen met een homoseksuele geaardheid.

Wij zien de antwoorden op deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP