30 januari 2018

Verzuim van grondafvoer op de Noorderbegraafplaats

Artikel 34-vragen “verzuim afvoer grond met Grondtransportsysteem op Noorderbegraafplaats”

Geacht college,

Tijdens het bijwonen van een aantal begrafenissen in de maand januari hebben begrafenisondernemers en nabestaanden van de overledenen aan de SGP (ondergetekende was aanwezig bij één van deze begrafenissen) de volgende kritiek geuit:
Wanneer een graf wordt gedolven op de Noorderbegraafplaats, wordt de grond niet afgevoerd. Een grote hoop grond en zand ligt pal naast het open graf. Dit staat heel slordig. Het geeft de nabestaanden en andere aanwezigen het gevoel bij een bouwplaats te staan in plaats van bij een geopend graf.
Veel aanwezigen, die de laatste eer aan de overledene willen bewijzen en met hun aanwezigheid de nabestaanden willen ondersteunen, hebben geen zicht op het open graf en de kist maar kijken tegen deze grote hoop grond en zand aan.
Op de Noorderbegraafplaats is een Grondtransportsysteem aanwezig (kiepwagentjes welke met een trekker worden verplaatst) waarmee de grond uit het gedolven graf kan worden afgevoerd en, nadat de begrafenisplechtigheid is afgelopen, weer terug kan worden terug vervoerd om het graf toe te sluiten.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• 1. De Gemeente Vlissingen is in het bezit van een Grondtransportsysteem op de Noorderbegraafplaats. Waarom wordt dit niet gebruikt?
  • 2. Veel nabestaanden en aanwezigen bij begrafenissen van de overleden inwoners van onze gemeente zijn op de hoogte dat er een Grondtransportsysteem aanwezig is op de Noorderbegraafplaats. Zij moesten getuige zijn dat dit systeem niet wordt gebruikt. Zij ervoeren dit verzuim van het afvoeren van grond als laksheid van de Gemeente Vlissingen.Indien dit inderdaad laksheid is van de gemeente, dan is de SGP van mening dat dit respectloos is richting zowel de overledene als de nabestaanden. Deelt het college deze mening?
  • 3. Aangezien de Gemeente Vlissingen jaarlijks de tarieven van begraven verhoogt, vindt de SGP dat nabestaanden erop mogen rekenen dat de gemeente haar aanwezige middelen en menskracht inzet om de grond uit het gedolven graf af te voeren en er zo voor te zorgen dat de ruimte rondom een geopend graf er netjes uitziet voor de begrafenisplechtigheid. Dit is respectvol richting zowel de overleden inwoner als de nabestaanden. Is het college het hiermee eens?
  • 4. Kan, wil en gaat het college toezeggen dat het aanwezige Grondtransportsysteem op de Noorderbegraafplaats weer in gebruik genomen gaat en blijft worden?

Wij zien uw antwoorden op deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Lilian Janse-van der Weele