29 oktober 2018

Verzoek verbod vliegeractie

Verzonden op 24 oktober 2018

Oproep aan het college om vlieger-actie van Caesuur te verbieden.

Geacht college,

De Middelburgse organisatie Caesuur wil a.s. donderdag alsnog vliegers oplaten met onder meer afbeeldingen van een raket en de Reichsadler, een nazi-symbool.

De vlieger-actie wordt als een ludieke kunst-actie omschreven en er wordt verwezen naar de Gazastrook waar Palestijnse kinderen vliegers oplaten als ludiek protest. Maar in werkelijkheid worden vanuit de Gazastrook vliegers opgelaten met daaronder molotovcocktails en explosieven met als doel landbouwgronden, oogsten en bossen over de grens in Israël  te vernietigen en de Israëlische burgers angst aan te jagen.

De afbeelding van de Reichsadler op de vliegers staat symbool voor anti-semitisme en de raket voor geweld tegen de staat Israël.

De SGP vindt dat, onder het mom van kunstuiting, het zeer onwenselijk is dat vliegers (die volgens de organisatie Caesuur in Gaza worden gebruikt als “vreedzaam” protest, maar in werkelijkheid vuurbomvliegers zijn)  met daarop een anti-semitische afbeelding en een afbeelding die geweld tegen Israël propageert, worden opgelaten op ons Badstrand.

Dit is uitermate slecht voor het imago van Vlissingen.

Wij verzoeken daarom dringend het college, en in het bijzonder de burgemeester, de aangevraagde vergunning te weigeren of in te trekken door artikel 4h uit de APV toe te passen:

4. Onverminderd de artikelen 1:6 en 1:8 kan de burgemeester de evenementenvergunning geheel of gedeeltelijk weigeren, tijdelijk of voor onbepaalde tijd intrekken of wijzigen indien naar zijn oordeel:

h. De inhoud of uitstraling van het evenement niet past in het evenementenbeleid, het imago of de belangen van de Gemeente Vlissingen.

Wij zien uw reactie per omgaande tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP