15 maart 2017

Rondje kerkelijk Vlissingen met de burgemeester

Verslag van het rondje door kerkelijk Vlissingen met de burgemeester en zijn vrouw

Tekst: Lilian Janse
Foto: Fons Toorop

• Inleiding

Op vrijdag 17 februari hebben de fracties van de SGP en de CU de burgemeester en zijn vrouw rondgeleid door kerkelijk Vlissingen.
Bij zijn aantreden als burgemeester heeft Bas van den Tillaar aan alle fracties gevraagd hem mee te nemen naar voor hen belangrijke plaatsen in Vlissingen en hem op die manier kennis te laten maken met de Vlissingse samenleving. Als kleine christelijke partijen hebben SGP en CU de handen ineen geslagen om een rondje langs diverse kerken te organiseren.

• Verslag van de bezoeken

Om 9.00 uur ontmoetten we elkaar in de kamer van de burgemeester in het stadhuis.
Van daaruit gingen we lopend naar RK-kerk, Onze Lieve Vrouwe Parochie Vlissingen.
We werden verwelkomd door pastoor M. de Maat, Fons Toorop en Jo Miltenburg.
Deze kerk is gebouwd in 1813 en het initiatief voor de bouw en het merendeel van de financiële steun hiervoor kwam van de Belgische loodsen, werkzaam in Vlissingen. Daarvoor was er een RK-kerk aan de Pottekaai (nu Wilhelminastraat).
De huidige kerk is gebouwd omdat de vorige te klein werd en met de religieuze reden:
“Parochianen zijn als pelgrims onderweg en kunnen niet zonder een plek waar men samen kan komen voor het gezamenlijk gebed van lofprijzing en dankzegging. Een plek waar de aanwezigheid van God tastbaar wordt. Dat dit ook in Vlissingen altijd mogelijk mag zijn.”
We werden rondgeleid door het kerkgebouw, er werd verteld hoe het gebouw geleden heeft onder de bombardementenin WO II en de inundatie en hoe de kerk weer is hersteld. Ook werd er uitleg gegeven over alle religieuze- en kunstvoorwerpen in de kerk. Na de rondleiding dronken we, samen met de werkzame vrijwilligers, koffie (met cake) in de mooie pastorie. Daar was voor de burgemeester en zijn vrouw gelegenheid om nog meer vragen te stellen. Een boekje, wat uitgebracht is ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van het huidige kerkgebouw, werd overhandigd.

Vervolgens gingen we met de auto naar de Adventkerk in West-Souburg, maar niet voordat we even langs het mooie gebouw van het Apostolisch Genootschap hadden gereden. Een extra rondje op de rotonde gaf de burgemeester en zijn vrouw een goede blik.

In de Adventkerk werden we verwelkomd door Carel Bertram en de heer Geldof, beiden kerkeraadsleden van Zevende-Dags Adventisten en door Simon Slager van uitvaartonderneming Yarden die in de Adventkerk zijn bedrijf heeft.
De Zevende-Dags Adventisten houden dienst op zaterda. Op zondag wordt de kerk gebruikt door Pinkstergemeente “Shalom”.
Ook hier kregen we koffie met cake aangeboden.
Carel Bertram vertelde over de leer, de erediensten en de sacramenten. Bij hen is het gewoonlijk eerst bij elkaar de voeten te wassen en daarna het Heilig Avondmaal te vieren. Zij kennen geen kinderdoop, alleen de volwassendoop. Deze vindt plaats door middel van onderdompeling. Ook hier hadden we de gelegenheid vragen te stellen tijdens de rondleiding door de kerk.
Vervolgens vertelde Simon Slager over zijn werk als uitvaartondernemer en hoe bijzonder, maar ook gepast het is altijd een kerk tot de beschikking te hebben om een uitvaartdienst te kunnen houden. Er werden nog boekjes over de leer overhandigd.

Hierna reden we door Oost-Souburg, langs het kerkgebouw van Evangeliegemeente “De Wijngaard”, de historische kerk op het Oranjeplein (PKN) en langs “Beth Cherem” het kerkgebouw van de Molukse Kerk.

Vervolgens bezochten we Christengemeente Zuidpoort aan de Edisonweg, waar raadslid Coen van Dalen (CU) voorganger is. Dit is één van de zes pinkstergemeenten in Vlissingen. Zij kerken in de voormalige discotheek “Cosmo”.
Duidelijk is dat de diensten hier totaal anders zijn ingericht dan bij de vorige kerken die we al bezochten. Bas van den Tillaar noemde het “een beetje een cultuurschok” ;-)
Ook hier werd verteld over de leer, de nevenactiviteiten voor kinderen en jeugd, het zorgen voor de minder bedeelde medemens en Bijbelstudie voor iedereen.
Omdat het een voormalige discotheek is, beschikt Zuidpoort over een professionele, ruime ingerichte keuken. We kregen hier een heerlijke lunch aangeboden (luxe belegde broodjes en soep). De burgemeester en zijn vrouw ontvingen ook een Bijbels dagboek.

Vervolgens gingen we naar Ontmoetingscentrum “De Herberg” aan het Bellamypark. Daar werden we verwelkomd door Gerda Vreeke, een pastoraal medewerker van de PKN Gemeente te Vlissingen. Zij vertelde over haar werk als pastor, zowel in de kerkelijke gemeente als in het ontmoetingscentrum. Daarna kwam predikant Pim Steenbergen en hij leidde ons rond in de St. Jacobskerk. Hij vertelde ons over de gang van zaken tijdens de erediensten.

Hierna gingen we naar de kerk van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt aan de Lannoystraat. Daar werden we verwelkomd door Jan Kempe en Eef van Wijk. Zij vertelden in een vergaderzaaltje/kerkeraadskamer bovenin de kerk over het ontstaan van de GKV te Vlissingen, over de leer en het gemeenteleven. Hierna kregen we nog een rondleiding door de kerk.

Als laatste werd de Gereformeerde Gemeente in de Marnixkerk bezocht. Daar werden we verwelkomd door een grote groep mensen. We kregen fris aangeboden en we namen plaats in één van de zalen. Ds. Baan, geflankeerd door de kerkraadsleden David Murre en Ko van Keulen, vertelde over de leer en het kerkelijk leven. De burgemeester en zijn vrouw kregen een Bijbel met uitleg aangeboden. Hierna vertelde ieder bestuurslid/coördinator van de bezoekgroepen, jeugdverenigingen, mannenvereniging, zangverenigingen, Bijbelstudieverenigingen, de mannen- en vrouwenochtenden, en de organisatoren van de bejaardenbijeenkomsten over het verenigingsleven. Ook vertelde de voorzitter van de diaconie, Gerrit Sturm, over het feit dat de Gereformeerde Gemeente alhier een pilot met de Gemeente Vlissingen is gestart om vrijwillige, eenvoudige huishoudelijke hulp te verlenen aan mensen in West-Souburg en Westerzicht, ongeacht hun wel of niet religieuze achtergrond. Hulpvragen vanuit de gemeente (Porthos) zijn er helaas (nog) niet geweest.
Hierna werden de kerk en de andere zalen bezichtigd. Daarbij was ook gelegenheid tot het stellen van vragen en persoonlijk gesprek.

Bas en Annelies van den Tillaar waren blij verrast dat er zo’n actief kerkelijk leven in Vlissingen is in grote verscheidenheid en dat al deze kerken hun bijdrage leveren aan de Vlissingse samenleving. Ook vonden zij het heel goed dat alle kerken en gemeenten de samenwerking zoeken op maatschappelijk gebied via de Raad van Kerken.

• Conclusie

Concluderend en samenvattend: het was een lange, mooie en leerzame dag wat door iedereen als goed, warm en positief werd ervaren.