18 december 2020

Reactie op vragen Vlissingen, binnenstad aan zee

Reactie op vragen Vlissingen, binnenstad aan zeeBeantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34-vragen Reglement van Orde van fractie VVD en SGP mbt Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee"

Geachte fracties van de VVD en SGP,
Naar aanleiding van de door uw fracties ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding
Naar aanleiding van onderzoek en visie m.b.t. de binnenstad is de Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee" opgericht en deze stichting moet gemeente, inwoners en ondernemers verbinden. Hiervoor heeft zij een budget ontvangen van 35.000 Euro. De VVD en SGP willen hierover de volgende vragen stellen:

• Vraag 1
    Welke doelen moest de Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee" realiseren met het beschikbaar gestelde budget van 35.000 Euro? Graag een opsomming.
    Ons antwoord Er is in 2019 vanuit het budget binnenstad €30.000,- beschikbaar gesteld om met name de proces- en projectbegeleiding voor het ‘Actieplan Vlissingen binnenstad aan zee’ te organiseren en acties uit te voeren. Doelstelling daarbij is het bevorderen van de samenwerking en afstemming tussen partijen, die bijdragen aan het economisch verbeteren van de binnenstad (zie ook de doelen in de ‘Visie Vlissingen binnenstad aan zee’, januari 2019). Er is in 2019 voor €3.618,- bijgedragen aan een project vanuit een ander budget.
  • Vraag 2
    Waaraan is het beschikbare budget door de stichting besteed?
    Ons antwoord Het budget is grotendeels besteed aan proces- en projectbegeleiding door een extern adviesbureau, alsmede aan de daadwerkelijke uitvoering van projecten (waarvan ontwerp, uitgave en druk van de stadsplattegrond van Vlissingen een belangrijk onderdeel was). De overige uitgaven/activiteiten staan vermeld in bijgaande bijlage.
    *) Zie onderaan.
  • Vraag 3 Welke doelen heeft de stichting gerealiseerd? Graag een opsomming van zaken m.b.t. verbindingen tussen inwoners en ondernemers, inwoners en gemeente, ondernemers en inwoners, ondernemers en gemeente.
    Ons antwoord De Stichting heeft 3 werkgroepen (met ondernemers, bewoners en deskundigen) in het leven geroepen m.b.t. communicatie, evenementen en openbare ruimte. Deze werkgroepen hebben initiatieven ontplooid, maar de uitvoering daarvan bleef door verschillende redenen achterwege. De belangrijkste reden was dat er met vrijwilligers werd gewerkt. Zij werkten vrijblijvend mee. De praktijk leerde dat vrijwilligerswerk zich lastig laat sturen. Uiteindelijk werden er te weinig projecten daadwerkelijk uitgevoerd. De Stichting heeft daarnaast regelmatig overleg met de verantwoordelijk wethouder en geeft als onafhankelijke stichting adviezen over ontwikkelingen in de Vlissingse binnenstad. Een aantal gerealiseerde projecten door inzet van de Stichting (in samenwerking met andere stakeholders en bewoners) zijn onder meer: etalages Kerkstraat, led-matrixborden bij uitgangswegen Vlissingen, tulpen voor inwoners Scheldehof).
  • Vraag 4 Wat is de meerwaarde van de Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee" ten opzichte van de Verenigde Ondernemers Centrale, ondernemers en het ondernemersloket van de Gemeente Vlissingen?
    Ons antwoord De Stichting kan voor zowel ondernemers als inwoners gevraagd en ongevraagde adviezen geven aan het gemeentebestuur. Ook kan zij door haar onafhankelijke positie partijen bij elkaar brengen en penvoerder (cq subsidie-aanvrager) zijn van initiatieven. De Stichting kent geen leden. Er is een bestuur met personen, die vanuit het gedachtengoed van en de relaties met ondernemers en inwoners besluiten nemen. De VOC is belangenbehartiger van alleen de ondernemers in de binnenstad. Ondernemers zijn lid van de vereniging VOC. Het ondernemersloket van de gemeente loodst individuele ondernemers langs de loketten van de gemeente in verband met benodigde vergunningen of vragen met betrekking tot de eigen onderneming. Tussen de drie genoemde partijen is onderling veelvuldig contact en de lijnen zijn kort. De partijen vullen elkaar aan en waar mogelijk werken ze samen en versterken elkaar.
  • Vraag 5 Wat is de meerwaarde van de Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee" ten opzichte van de inwoners en afdeling Communicatie van de Gemeente Vlissingen?
    Ons antwoord De Stichting kan het initiatief (o.a. omschreven in het ‘Actieplan Vlissingen binnenstad aan zee’) nemen om te communiceren naar ondernemers, bewoners en bezoekers vanuit haar betrokkenheid en onafhankelijke rol bij het verbeteren van de economische positie van de binnenstad. Afdeling Communicatie houdt zich bezig met het verspreiden van gemeentelijke nieuws naar inwoners en ondernemers. Beiden vullen elkaar aan
  • Vraag 6 Welk toekomstbeeld (planmatig en financieel) heeft de Gemeente Vlissingen voor de Stichting "Vlissingen, binnenstad aan zee"?
    Ons antwoord  Er komt meer bestuurlijke focus van de stichting op het ontwikkelen van nieuwe / vernieuwende inzichten op “grote” thema’s als “toerisme”, “verkeer, parkeren, stadsontsluiting”, “inrichting, onderlinge relatie en gebruik openbare ruimte”. Daarvoor ontwikkelde het bestuur een matrix met 4 velden in volgorde van prioriteit : initiëren, regisseren, faciliteren, negeren. Projecten worden ondersteund op basis van bovenstaande prioritering, waarbij de uitvoering in principe niet bij de stichting komt te liggen. Ook blijft de stichting ongevraagd en gevraagde adviezen geven die een bijdrage leveren aan de ‘Visie Vlissingen, binnenstad aan zee’. Op dit moment onderzoekt zij een aanpak om in samenspraak met vertegenwoordigers van relevante stakeholders en met behulp van externe expertise een samenhangend advies op te stellen over de integrale ontwikkeling van de (binnen)stad van Vlissingen. In aansluiting op de ‘Visie Vlissingen, binnenstad aan zee’ die door de gemeenteraad is vastgesteld (maart 2019), is er sprake van een aantal samenvallende omstandigheden die aanleiding geven zo niet dwingen tot onconventioneel denken over inrichting en gebruik van de binnenstad: duurzaamheidsopgave, economische opgave, gezondheidsopgave en benutting compensatiepakket Wind in de Zeilen. Dit advies wordt aangeboden aan het gemeentebestuur en politieke partijen, die actief zijn in Vlissingen. Dit advies kan eventueel betrokken worden bij het opstellen van de programma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Het college heeft jaarlijkse vanuit de begroting een budget ter beschikking van €25.000,- tot €30.000,-. Hier worden op projectbasis initiatieven van gefinancierd die bijdragen aan het versterken van de sociaal-economische positie van de Vlissingse binnenstad. De activiteiten van de stichting, maar ook van bijvoorbeeld de VOC, kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage. Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,  burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                    de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                 drs. A.R.B. van den Tillaar

*) Omdat de bijlage geen goede, waarheidsgetrouwe informatie geeft (de fracties hebben navraag gedaan bij betrokken partijen), is deze niet aan het bovenstaande toegevoegd.

Beantwoording is behandeld door B. Pouwer