9 juni 2015

Raadsbezoek aan Westerschelde Coördinatiecentrum

We kregen informatie van Rijkswaterstaat en de Zeeuwse Veiligheidsregio hoe schepen begeleid worden naar de Zeeuwse havens en naar België en wat er gedaan wordt bij calamiteiten. Zo word je maar weer bewust gemaakt hoeveel schepen langs Vlissingen varen en dat dat lang niet altijd zonder gevaar is vanwege de gevaarlijke ladingen en de grote omvang van de schepen.

Aan de andere kant liet men ook zien dat veel mensen goed getraind zijn om te handelen, mocht er iets mis gaan. Deze training gebeurt in internationaal verband waarbij Groot-Brittannië, Frankrijk, België en Nederland nauw samenwerken. Leuk om te weten is dat dit speciaal getrainde team gestationeerd is in de brandweerkazerne aan de Olympiaweg.

Tot slot mochten we nog een kijkje nemen in de coördinatieruimte. Heel interessant om te zien en gelijk konden we genieten van een prachtig uitzicht op de Westerschelde en een stukje Vlissingen, zie hiervoor het fotoboek.