26 februari 2018

Persbericht betreffende raadsinformatie

Persbericht van 22 februari 2018

Raadsinformatie gemeente Vlissingen is nu snel te vinden

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen doet de gemeente Vlissingen mee met het project Open Raadsinformatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Net als ruim honderd andere gemeenten in Nederland stelt de gemeente Vlissingen haar raadsinformatie beschikbaar als open data. De informatie is ook geschikt voor publicatie via apps.

Zo kan men bijvoorbeeld opzoeken op welke momenten de gemeenteraad besluiten heeft genomen over een bepaald onderwerp, op welke informatie de gemeenteraad dat besluit baseerde, wat de verschillende partijen tijdens de vergadering over het onderwerp hebben gezegd, welke partijen een motie of een amendement indienden en wie er vóór- en wie er tegenstemden.

Open Raadsinformatie is het project waarmee gemeenten alle documenten van de gemeenteraad – besluiten, agenda’s, moties, amendementen en beleidsstukken – eenvoudig en collectief toegankelijk maken. Deze data is daarmee beschikbaar voor toepassingen, zoals apps.

De informatie van gemeenteraden in Nederland was al openbaar, maar uitsluitend per gemeente beschikbaar en vaak niet eenvoudig te vinden of te hergebruiken. Van 102 gemeenten - waaronder de gemeente Vlissingen dus - zijn alle raadsstukken nu te vinden op de website van Open Raadsinformatie: http://zoek.openraadsinformatie.nl
Deze documenten zijn beschikbaar als open data: gestandaardiseerd en herbruikbaar. Zo kunnen app-bouwers, websites, media en andere partijen de informatie snel en makkelijk gebruiken en publiceren. De eerste app die hier gebruik van maakt, WaarOverheid, is op 22 februari gelanceerd.
Alles over de app WaarOverheid vind je op waaroverheid.nl

Open Raadsinformatie is een onderdeel van de Digitale Agenda 2020 van de VNG en het Actieplan Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Algemene informatie over het project is te vinden op: https://www.da2020.nl/ondersteuningsmiddelen/pilots-open-raadsinformatie

Voor meer informatie over Open Raadsinformatie kunt u contact opnemen met projectmanager Tom Kunzler van VNG Realisatie via tom.kunzler@vng.nl of raadsadviseur Esther van der Mark van de gemeente Vlissingen via evandermark@vlissingen.nl .