26 oktober 2017

Oog en oor voor de mantelzorger

Artikel 34-vragen “oog en oor voor de mantelzorger”

Geacht college,

D.d. 25 oktober publiceerde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de uitkomsten van hun onderzoek naar de nieuwe WMO. De nieuwe WMO maakt de gemeente ervoor verantwoordelijk dat kwetsbare mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Hiervoor is hulp nodig vanuit de eigen familie- of vriendenkring maar ook van de gemeente. Als er een hulpvraag bij de gemeente (Porthos) binnen komt, vindt er een keukentafelgesprek plaats waar (als het goed is) ook de familie of mantelzorger bij zit. Uit het onderzoek van het SCP blijkt dat een mantelzorger zich tijdens het keukentafelgesprek niet- of niet goed gehoord voelt.

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• 1. Is het college op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek van het SCP?
  • 2. Herkent en erkent het college dat mantelzorgers zich vaak niet- of niet goed gehoord voelen tijdens een keukentafelgesprek?
  • 3. Is er tijdens het keukentafelgesprek een ook aandacht voor de mantelzorger tijdens de vraagstelling en signalering voor het geven van hulp aan een zorgvrager?
  • 4. Hoe geeft Porthos inhoud aan goede aandacht voor de mantelzorger?
  • 5. Uit het onderzoek van SCP blijkt dat 66% van de mantelzorgers heeft aangegeven dat de grenzen zijn bereikt van wat zij aan hulp kunnen bieden. Herkent het college dit ook voor de Gemeente Vlissingen en is hier speciale aandacht voor en wat wordt eraan gedaan?
  • 6. Is het college het met de SGP eens dat er nog veel voor mantelzorgers kan worden gedaan, zoals “respijtzorg”?
  • 7. Gemeenten zijn verplicht om mantelzorgers ondersteuning aan te bieden. Hoe doet de Gemeente Vlissingen dat en op welke manier geeft zij daar bekendheid aan?
  • 8. Volgens het rapport van het SCP weet slechts 20% van de mantelzorgers de ondersteuning van de gemeente te vinden. Herkent het college deze cijfers?
  • 9. Is het college het met de SGP een dat de Gemeente actiever op zoek moet gaan naar de mantelzorgers om hen te informeren en ondersteuning aan te bieden?
  • 10. Mezzo, de vereniging van mantelzorgers, heeft handreikingen gepubliceerd voor zowel gemeenten als mantelzorgers om succesvoller met elkaar in gesprek te raken. Maakt de Gemeente Vlissingen gebruik van deze handreikingen?
  • 11. Is het college het met de SGP eens dat de inzet mantelzorgers van onschatbare waarde is en dat zij alle ondersteuning vanuit de gemeente verdienen?

Wij zien uw antwoorden op deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie SGP