12 maart 2021

MOTIE Reactie naar ministerie

Motie “Reactie naar ministerie”

De raad van de Gemeente Vlissingen, in vergadering bijeen op 11 maart 2021,

Constaterende dat:

- De inspanningen die de Zeeuwse gemeenten de afgelopen jaren geleverd hebben om de situatie met Intervence op te lossen groot zijn, hoewel dit in dit lastige dossier nog niet tot een afdoende oplossing geleid heeft;
- In de Kamerbrief van de staatssecretaris op 22 februari 2021 worden, zoals uiteengezet in de brief van de Zeeuwse wethouders in reactie hierop, onjuiste uitspraken gedaan over het niet houden aan de opzegtermijn en over het hanteren van reeële tarieven.

Is van mening dat:

- Deze uitspraken geen recht doen aan de inspanningen in dit lastige dossier;
- Deze uitspraken de gemeenten in negatief daglicht stellen en het vertrouwen van inwoners, cliënten en personeel schaden;
- In werkelijkheid het Rijk al sinds de decentralisatie veel te weinig middelen voor de Jeugdzorg beschikbaar stelt aan gemeenten, waardoor gemeenten een oneerlijke en onmogelijke opdracht hebben in het organiseren van Jeugdzorg.

Spreekt uit:

- Deze houding van het Rijk te betreuren.

Besluit:

- Namens de Gemeenteraad de bijgevoegde brief naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te sturen;
- Deze brief te verspreiden onder de andere Zeeuwse gemeenten.

En gaat over tot de orde van de dag,

Fractie SGP
Lilian Janse-van der Weele
Cor Tromp

Bijlage

Hooggeachte heer Blokhuis,

Op 22 februari informeerde u de Tweede Kamer middels een Kamerbrief over de lessen die getrokken worden uit de situatie met jeugdzorgaanbieders als Intervence. Daarin kunnen wij lezen dat de gemeenten zich niet gehouden zouden hebben aan de zorgvuldigheidseisen die zijn opgenomen in de Norm van Opdrachtgeverschap van de VNG, zo zou het contract met GI Intervence te laat opgezegd zijn. Ook wordt als één van de leerpunten het hanteren van ‘faire tarieven’ benoemd. Deze beweringen waren dan ook te lezen in een artikel van 22 februari op de website van Omroep Zeeland . In reactie op deze Kamerbrief is er een schrijven vanuit de Zeeuwse wethouders, waarin zij deze beweringen weerspreken en aangeven hierover ontstemd te zijn.

Ook de Gemeenteraad van Vlissingen betreurt de gang van zaken. Al enkele jaren worden er door de gemeenten grote inspanningen geleverd, om de situatie met Intervence op te lossen. Daarbij heeft het belang van de continuïteit van zorg voor individuele cliënten altijd voorop gestaan. Helaas heeft dit nog niet tot een afdoende oplossing van de problematiek geleid. Dit gaat met de nodige onzekerheid gepaard. Onjuiste beweringen, als in de Kamerbrief van 22 februari, doen daar geen goed aan en schaden het vertrouwen van cliënten en personeel in de Zeeuwse gemeenten. De onjuiste beweringen zoals die uiteengezet worden in een Kamerbrief zijn dus niet zonder gevolgen.

In de volle breedte van de Jeugdzorg zijn er zorgen. De Vlissingse Gemeenteraad zet zich daarbij in voor kwalitatief goede zorg voor iedere jeugdige in onze gemeente. Uit recent onderzoek blijkt echter dat Nederlandse gemeenten in totaal tussen de 1,6 en 1,8 miljard euro tekort komen op jeugdzorg. Met andere woorden: al jarenlang hanteert het Rijk geen faire tarieven richting gemeenten. En op herhaaldelijk aandringen van gemeenten om meer toereikende middelen, geeft het Rijk niet thuis.

Dit alles doet ons als Gemeenteraad de houding van het Rijk betreuren. Al jaren voelen wij ons door het Rijk voor een oneerlijke en onmogelijke opgave gesteld. Ook de gang van zaken rond de genoemde Kamerbrief van 22 februari voelt als een miskenning van de jarenlange zorgen en inspanningen van gemeenten in het waarborgen van kwalitatief goede jeugdzorg. Een opgave waarin we vaak alleen staan. Wij hopen op een constructieve samenwerking en ondersteuning in het vervolg van dit ingewikkelde dossier, maar ook breder in de toekomst van de jeugdzorg.

Met vriendelijke groet,
Namens de Gemeenteraad van Vlissingen,

Fractie SGP

DEZE MOTIE IS AANGENOMEN!