24 februari 2022

Motie Huisvesting voedsel- en kledingbank

MOTIE
Vreemd aan de orde van de dag

Agendapunt 6
Onderwerp: Huisvesting Kledingbank Zeeland en Voedselbank Walcheren
De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 24 februari 2022
Constaterende dat:

- In de Raadsinformatiebrief (RIB) van 13 januari jl. de gemeenteraad is geïnformeerd over de huisvestingsproblematiek van de Voedselbank Walcheren;
- De Kledingbank Zeeland per juli a.s. haar huisvesting aan de Ravensteijnweg te Middelburg zal dienen te verlaten terwijl er nog geen nieuwe passende locatie is gevonden;
- De Kledingbank en de Voedselbank momenteel geen zekerheid hebben over huisvesting;
- Van de klanten van de Voedselbank afgerond zo’n 55% uit Vlissingen komt. Dat geldt ook voor de Kledingbank.
- Kledingbank Zeeland en de Voedselbank Walcheren een belangrijke sociale bijdrage leveren aan een grote groep hulpbehoevenden, de gemeente Vlissingen verwijst deze mensen ook door;
- Zoals in de RIB aangegeven structurele subsidies niet gebruikt kunnen worden voor het bekostigen van huisvesting;
- De gemeente Vlissingen een te afwachtende houding aanneemt, verwijzend naar haar eigen financiële situatie;
- Als de Kledingbank en de Voedselbank geen hulp meer kunnen bieden aan Vlissingse klanten, dan heeft dat effect op de financiële situatie van de gemeente Vlissingen;
- Als de Kledingbank en de Voedselbank geen hulp meer kunnen bieden aan Vlissingse klanten dat een ingrijpend effect heeft op de primaire levensbehoeften van deze inwoners, waaronder gezinnen met kinderen.

Overwegende dat:

- Goede en betaalbare huisvesting voor de continuïteit van beide stichtingen van groot belang is;
- Beide stichtingen dringend behoefte hebben aan duidelijkheid omtrent een nieuwe huisvestingslocatie.
- De gemeente Vlissingen hierin zeker ook haar verantwoordelijkheid dient te nemen, ook financieel.

Verzoekt het college:

- Met de gemeente Middelburg en de gemeente Veere in overleg te gaan, beseffend de Vlissingse verantwoordelijkheid gezien de klantenaantallen en gezamenlijk tot een oplossing te komen voor de huisvesting van zowel de Kledingbank Zeeland als de Voedselbank Walcheren;

- Samen met de gemeenten Middelburg en Veere in overleg te gaan met maatschappelijke organisaties (verenigingen, Raad van kerken, enz.) en eventueel ondernemers om te onderzoeken wat men gezamenlijk voor elkaar kan betekenen om tot een oplossing te komen voor de huisvesting van de Kledingbank en de Voedselbank;
- Met de gemeenten Middelburg en Veere een medewerker beschikbaar te stellen die hiermee direct aan de slag gaat en de nodige financiële middelen, totdat alles is geregeld en afgerond.

En gaat over tot de orde van de dag.

PvdA, Frances Oreel
SGP, Lilian Janse en Cor Tromp