29 april 2024

Motie Grafmonumenten

Deze motie stond ter bespreking op de raadsagenda van 18 april. Daar de agenda die avond niet rond kwam, is dit agendapunt verplaatst naar de raadsvergadering van 30 mei 2024.

In de context van de wereldwijde waardering voor goed onderhouden begraafplaatsen en grafmonumenten, willen wij stappen ondernemen om onze rijke geschiedenis en cultureel erfgoed te koesteren. De grafmonumenten op de oude begraafplaats Koudekerkseweg, het graf van Hobein, en die op de voormalige begraafplaats Vredehof, met name die van de oprichter van de Schelde ir. Marin en de opvarenden van de Hr. Ms Gelderland, verdienen onze aandacht en zorg.

Constaterende dat:
• Vlissingen weinig lijkt te ondernemen om deze historische en culturele schatten te behouden en te restaureren.

Overwegende dat:
• Wereldwijd voorbeeldig onderhouden begraafplaatsen en grafmonumenten internationale bezoekers aantrekken en een bron van historische en culturele waarde vormen;

• Grafmonumenten op de oude begraafplaats Koudekerkseweg, het graf van Hobein en de grafmonumenten op de voormalige begraafplaats Vredehof, met name die van de oprichter van de Schelde ir. Marin en de opvarenden van de Hr. Ms Gelderland, van grote historische betekenis zijn voor Vlissingen;

• Goed onderhouden grafmonumenten elders in de wereld toeristische trekpleisters zijn en bezoekers van over de hele wereld aantrekken, wat potentieel gunstig is voor de gemeenschap van Vlissingen.

Verzoekt het college:
• samen te werken met lokale belangengroepen, erfgoedorganisaties en andere relevante partijen om het herstel van de grafmonumenten te bevorderen;

• beleid op te stellen om ervoor te zorgen dat het onderhoud van graven en grafmonumenten structureel en adequaat wordt uitgevoerd;

• hiervoor budget vrij te maken in de kadernota voor 2025.

En gaat over tot de orde van de dag.

Nadere informatie over oude begraafplaatsen in Vlissingen:

Het toegangshek van de  Joodse begraafplaats aan de Julianalaan.