13 juli 2022

Kermis 2022, geen feest voor ondernemers binnenstad

Artikel 34-vragen RvO “Kermis 2022, geen feest voor ondernemers binnenstad”


Geacht college,
Naar aanleiding van de Raadsinformatiebrief (RIB) Pilot Kermis Festival Vlissingen 2022 en telefonisch contact met de Verenigde Ondernemers Centrale (VOC) wil de SGP de volgende vragen stellen:

1. Het aan de SGP geschetste beeld is dat een summier aantal ondernemers op het Bellamypark niet meer wil dat de kermis daar plaatsvindt. Hoeveel ondernemers hebben dit aan de gemeente aangegeven en heeft de gemeente daarna gecommuniceerd met de overige ondernemers op het Bellamypark en de VOC om hun mening hierover te horen? Kortom; klopt het geschetste beeld?
2. Hoe kan het zijn dat (volgens het geschetste beeld) een summier aantal ondernemers het kennelijk voor elkaar krijgt dat de kermis niet meer op het Bellamypark wordt georganiseerd, terwijl er fors is geïnvesteerd om dit gebied in te richten voor festivals/evenementen?
3. Van de VOC heeft de SGP begrepen dat ondernemers het heel belangrijk vinden dat de kermis wel op het De Ruyterplein, de Nieuwe Dijk, de Zeilmarkt en het Arsenaalplein wordt georganiseerd en dat zij dit nadrukkelijk met de gemeente heeft gecommuniceerd. Ook heeft de SGP begrepen dat de gemeente hiertoe toezeggingen heeft gedaan, dit in combinatie met een aantal kermisattracties op de Jan Weugkade. In hoeverre heeft de gemeente de ondernemers betrokken bij het bepalen waar de kermis in 2022 wordt georganiseerd en welke toezeggingen zijn aan de ondernemers gedaan?
4. Klopt de informatie dat de mening van de kermisexploitanten (alle kermisattracties in één aaneengesloten gebied) bepalend is geweest voor de keuze van het college om de kermis alleen op de Jan Weugkade te organiseren?
5. Ondernemers in de binnenstad, met name aan het Arsenaalplein, De Ruyterplein, Nieuwe Dijk en de Zeilmarkt zijn uitermate verbolgen en teleurgesteld dat ervoor is gekozen om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren. Zij missen, gedurende de negen dagen dat de kermis in Vlissingen is, een heel belangrijk deel, zo niet alle, extra omzet die de kermis met zich meebrengt. In het licht van de verplichte sluiting in Corona-tijd is deze extra omzet broodnodig! De VOC heeft dit gecommuniceerd met de gemeente. In hoeverre heeft het college een luisterend oor gehad voor-, en hoe heeft het begrip getoond richting de ondernemers en hoe heeft zij daar inhoud aan gegeven?
6. In de RIB is te lezen dat foodtrucks worden “ingevlogen” zodat de bezoekers van de kermis van eten en drinken kunnen worden voorzien. Begrijpt het college dat ondernemers in de binnenstad zich door de gemeente in de kou voelen worden gezet, aangezien zij alle extra belangrijke omzet zullen missen, omdat het “loopje door de binnenstad” weg is (en ook voor de kermisklanten niet meer noodzakelijk is) nu de kermis én foodtrucks allen aan de Jan Weugkade aanwezig zijn?
7. Ondernemers in de binnenstad hebben het sterke gevoel dat hun economisch belang niet in beeld is bij de gemeente, aangezien het college heeft besloten de kermis buiten hun gebied te organiseren, externe vormen van catering wordt ingevlogen én (dat steekt nog het meest) niet of (te) laat met ondernemers wordt gecommuniceerd. Wat gaat het college doen om het vertrouwen van ondernemers in de binnenstad weer terug te winnen?
8. De Jan Weugkade is geen officieel evenemententerrein, er zijn daarvoor ook geen voorzieningen. De SGP kan zich goed voorstellen dat hiervoor extra geld moet worden uitgegeven. Waarom heeft het college ervoor gekozen om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren en niet in het gebied in de binnenstad, waar voorzieningen voor evenementen al aanwezig zijn?
9. Waarom haalt het college evenementen (die qua omzet heel belangrijk zijn voor onze ondernemers) uit de binnenstad en verplaatst deze naar het Scheldekwartier? Wat is de achterliggende gedachte c.q. aanleiding om dit te doen en welke rol wordt daarbij gegeven aan de ondernemers in de binnenstad?
10. Vanwege de keuze om veel te organiseren in het Scheldekwartier wordt, ongetwijfeld, veel geld uitgegeven aan veranderingen. Wordt dit uit het budget van Evenementenbeleid betaald? Zo ja, hoeveel geld is er nog over voor de overige te organiseren evenementen in de binnenstad in 2022? Graag een financieel overzicht verstrekken.
11. In hoeverre is er, voorafgaand aan- en tijdens het besluit om de kermis alleen aan de Jan Weugkade te organiseren, overleg geweest tussen de beleidsafdelingen Binnenstad en Evenementenbeleid en hoe heeft de wethouder zijn verbindende en communicerende rol tussen beleidsafdelingen, de VOC, Koninklijke Horeca en kermisexploitanten ingevuld?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Fractie SGP
Lilian Janse-van der Weele
Cor Tromp

Op RTV-Vlissingen https://rb.gy/iyto4t