10 juni 2016

Jeugdzorg, Stichting Kristal

SGP Vlissingen heeft enkele vragen gesteld aan B & W.
Lilian verwacht dat de beantwoording zal komen vóór de besluitenraad van juni.

Artikel-34-vragen m.b.t. Jeugdzorg

De Stichting Kristal

Stichting Kristal zet zich in voor de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren die als gevolg van psychosociale problematiek een veilige, reformatorische en gezonde leefomgeving nodig hebben.
Soms is de thuissituatie verstoord, waardoor er een gevaar is voor ontwikkeling. Deze jongeren hebben een normale intelligentie en zijn tussen de 16 en 23 jaar.
Stichting Kristal heeft een huis in Kruiningen waar zulke jongeren kunnen verblijven van minimaal een half jaar tot maximaal 2 jaar.
De verblijfsperiode wordt gebruikt om jongeren weerbaar en stabiel te maken, zodat ze (begeleid) zelfstandig kunnen wonen.
Het huis heeft plaats voor maximaal 6 jongeren waarin 24-uur begeleiding is. De begeleiding bestaat uit deskundige begeleiding vanuit reformatorische zorgaanbieders en vrijwilligers. Er zal een pilot gedraaid worden voor meisjes.
De financiering van Stichting Kristal is gebaseerd op bijdragen van de kerken, giften en waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van de WMO.

1. Is het college op de hoogte van het bestaan van Stichting Kristal?
  2. In een Juvent-huis worden de ethische grenzen als vaag ervaren door de reformatorische jeugd die daar opgevangen wordt. Die jongeren verkeren in een kwetsbare periode van hun leven en zijn van mening dat zij zich veiliger te voelen in een reformatorisch opvanghuis. Is het college bereid dat te erkennen?
  3. Is het college bereid zich in te spannen om Stichting Kristal op de inkooplijst voor Jeugdzorg te krijgen?
  4. In de pentekening is de keuzevrijheid van zorg opgenomen.
    Is het college het met de SGP eens dat Stichting Kristal een welkome aanvulling zal zijn in de aanbieding van jeugdzorg voor de christelijke/reformatorische jeugd?
  5. Indien een jongere uit de Gemeente Vlissingen in aanmerking zou komen voor een verblijf in het huis van Stichting Kristal, is het voor het college een vanzelfsprekendheid dat daar een bijdrage uit het budget van WMO/Jeugdzorg bij hoort?

Met vriendelijke groet,
    SGP-fractie
    Lilian Janse

Uitleg pentekening

De pentekening komt voor in de stukken rondom de decentralisaties van WMO en Jeugdzorg. Dit is een letterlijke tekening waarin de organisatie van zorg verbeeld staat. Natuurlijk hoort daar ook een boekwerk aan tekst bij. Deze dateert al van 2014 toen de beleidsregels werden vastgesteld en in zijn gegaan per 2015.
Belangrijk voor de SGP was toen dat de keuzevrijheid van zorg gewaarborgd is. Vandaar de verwijzing naar de pentekening (vastgesteld beleid).