31 juli 2017

Een wirwar aan rondleidingen in onze stad

Artikel 34-vragen over wirwar aan aanbiedingen van toeristische rondleidingen in en om Vlissingen.

Geacht college,

Er wordt veel gedaan voor toeristen door diverse musea en ondernemers in Vlissingen. Dit is op zich een prachtig gegeven. Hierbij een globaal overzicht van wat er bij SGP-fractie bekend is aan georganiseerde rondleidingen in Vlissingen:

- Rondleiding door de binnenstad van Vlissingen, organisatie: Hans Knuijt,
- Themarondleidingen door Oostbeer/vestingwerken Vlissingen, organisatie: Hans Knuijt,
- Rondleidingen naar Kazematten, organisatie: MuZEEum,
- Rondleidingen in het Maritiem MuZEEum Vlissingen, organisatie: MuZEEum,
- Groepsrondleidingen door de stad Vlissingen, organisatie: MuZEEum (???),
- Rondleiding langs industrieel erfgoed, organisatie: Museum “De Schelde”/Verbandkamer,
- Per boot rondleiding door haven van Vlissingen, organisatie: Watertaxi of ???
- Kaartverkoop voor algemene rondleidingen vindt plaats bij Hans Knuijt en VVV.

Het is voor de toerist echter totaal niet duidelijk waar en voor welke rondleiding men moet zijn. Noch op de site van de Gemeente Vlissingen, noch op de site van de VVV staat een totaal overzicht van het aanbod aan rondleidingen in Vlissingen. Dit is reden voor de SGP om de volgende vragen te stellen:

  • 1. Is het college het met de SGP eens dat het aanbod van georganiseerde rondleidingen op een centraal punt in de stad vindbaar moet zijn?
  • 2. Is het college het met de SGP eens dat een compleet overzicht van het aanbod van georganiseerde rondleidingen een welkome aanvulling aan informatie is op de site van de Gemeente Vlissingen, onder het kopje “Toerist”, met links naar diverse sociale media?
  • 3. Is het college bereid dit overzicht, na inventarisatie bij betrokken partijen, op de site van de Gemeente Vlissingen plaatsen?
  • 4. Is het college bereid om ervoor te zorgen (faciliteren/overleg met VVV) dat dit overzicht ook op de site van de VVV te vinden is?
  • 5. Is er eigenlijk wel aandacht voor dit toeristisch product in het gemeentelijk, toeristisch beleid, aangezien ons rijke, historische verleden grote toeristische en economische meerwaarde kan hebben/heeft?
  • 6. Geredeneerd vanuit de bezoeker/toerist vindt de SGP het logisch dat alle informatie bij het VVV-kantoor vindbaar/beschikbaar is. Is het college het hiermee eens?
  • 7. Aangezien het college drastisch wil bezuinigen op de bijdrage/subsidie aan de VVV en het VVV-kantoor wellicht uit de stad Vlissingen dreigt te verdwijnen, is het college het met de SGP eens dat er dan een centraal, toeristisch informatiepunt in de binnenstad terug dient te komen, bijvoorbeeld in het MuZEEum?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.
Met vriendelijke groet,
SGP, Lilian Janse-van der Weele