17 oktober 2016

E-mail naar Kees van der Staaij

Op 27 september zette Lilian per mail uiteen wat de problemen zijn en vroeg wat de SGP hieraan zou kunnen doen.

Inhoud van het mailbericht

Beste Kees, Tijdens de SGP-jongerenbijeenkomst te Goes 23 september jl., heb ik het probleem aangekaart dat Zeeuwse aannemers niet mee kunnen dingen in de aanbestedingsprocedure van de te realiseren Marinierskazerne te Vlissingen. Je hebt toen gevraagd een en ander per mail te sturen en toegezegd er dan aandacht voor te vragen in Den Haag.

Middels deze mail wil ik deze informatie geven. Met betrekking tot de Marinierskazerne is door het Ministerie van Defensie gekozen voor een DBFMO (Design, Build, Finance, Maintenance, Operations)-contractvorm. Van diverse kanten hoor ik dat deze contractvorm alleen interessant is voor zeer grote aannemers en dat lokale partijen niet mee zullen doen vanwege de complexiteit. Ik heb begrepen dat het vooral te maken heeft met de "F" (financiering) en mogelijk ook met de "O" (facilitaire dienstverlening). Naar mijn mening moet een bouwonderneming vooral ontwerpen, bouwen en onderhouden.

De vooraankondiging van de DBFMO-contractvorm is al gedaan, wat betekent dat bedrijven interesse kunnen tonen en contact op kunnen nemen met het Rijksvastgoedbedrijf. Dit vastgoedbedrijf stuurt aan op een integrale aanbieding, wat eigenlijk betekent dat alles door één partij wordt gedaan. Sowieso kost de aanbiedingstender voor die partij tussen de 3 en 5 mln, zonder dat men de zekerheid heeft de opdracht te krijgen. De onkostenvergoeding die Defensie biedt, staat in schril contrast met het bedrag van de tender: 275 K. De selectiecriteria zijn uitzonderlijk streng en de eisen zodanig dat Zeeuwse bedrijven, al zouden alle bouwondernemingen zich verenigen in een consortium, daar niet aan kunnen voldoen. De bouw van de Marinierskazerne is een groot project; er wordt gesproken over 100, 200 en zelfs 500 mln Euro. Dit is door kleine bouwbedrijven/aannemers niet voor te financieren. De wens wordt uitgesproken om het project op te delen. Hiervoor wordt al gelobbyd in Den Haag. Het besef is er dat dit opdelen voor Defensie grotere risico's geeft. Op de site van het Rijksvastgoedbedrijf wordt ook gesproken over een DBM (Design, Build, Maintain)-contractvorm. Dat lijkt mij een stuk aantrekkelijker voor een bouwonderneming.

Kan jij je invloed aanwenden om de F en de O zoveel mogelijk te minimaliseren of geheel te verwijderen? De prioriteit hiervan is hoog! Alleen in de voorbereiding tot de publicatie van een aanbesteding kan dit veranderd worden. Mogelijk is het al te laat. Echter, de DBFMO-contractvorm kan stopgezet of "on hold" gezet worden en een paar maanden later wellicht als DBF-contractvorm opnieuw in de markt worden gezet. In de Aanbestedingswet wordt, naast het beginsel van niet discrimineren van marktpartijen, ook het stimuleren van het MKB genoemd. Het in markt zetten van een aanbesteding middels een DBFMO-contractvorm voor een groot project als de Marinierskazerne, is volledig in strijd met dit beginsel. Wordt binnen Defensie de maximale ruimte gezocht wat mogelijk is binnen de Aanbestedingswet? Het zou zonde zijn wanneer dat niet het geval is. Kees, kan jij ook hiervoor je lobby inzetten? Er wordt geopperd dat de eis gesteld gaat worden dat de winnaar van de aanbesteding 30% diensten of werk af moet nemen bij de lokale ondernemingen. O ja? Wie controleert dat en hoe? Op die bewuste vrijdagavond sprak ik over een "spinaziebelofte" van Den Haag aan ondernemend Zeeland. Zeeland zou optimaal gaan profiteren van de komst van de Marinierskazerne, een pan vol rauwe, gezonde spinazie. Echter, nu het kookproces van een DBFMO-contractvorm bezig is, ziet ondernemend Zeeland dat er maar een zielig laagje op de bodem van de pan overblijft! Kees, ik twijfel er niet aan dat je je uiterste best zult doen voor Zeeland. Graag word ik van de voortgang op de hoogte gehouden.

Tenslotte wil ik de hele fractie, beleidsmedewerkers en andere medewerkers Gods Hulp en Zegen toewensen in het prachtige werk wat we mogen doen.

Hartelijke groet, Lilian Janse-van der Weele Fractievoorzitter/raadslid SGP Vlissingen
Binnen een minuut na het verzenden van de mail kwam een reactie van secretaresse Janie de Jong met de toezegging dat de mail bij de juiste personen zou belanden.

Na 5 minuten ontving Lilian een sms van Kees van der Staaij met een bedankje. Hij gaf aan dat Elbert Dijkgraaf ermee aan de slag gaat. Hij heeft Defensie en Economische Zaken in zijn portefeuille.

Kort daarna kwam de sms van Elbert Dijkgraaf binnen met de toezegging dat hij gaat doen wat hij kan en dat SGP Vlissingen op de hoogte gehouden zal worden.

Heel fijn om te ervaren dat het lijntje naar Den Haag werkt. Nu nog wachten op het resultaat!