12 februari 2021

Dr. Stumphiuspark in de Scheldewijk!

Dr. Stumpiuspark in de Scheldewijk!

Het Dokter Stumphius-park wordt een feit!
Wij zijn blij met dit resultaat en de familie Stumphius ook! Zij hebben de gemeente al toestemming gegeven. Zoiets moet officieel geregeld worden.....
Hier volgt de inhoud van de brief van B&W hierover aan de gemeente raad, behandeld door D. Blokland.

Dr. Stumphiuspark

Geachte raadsleden,

De SGP heeft door middel van artikel 34 vragen het college verzocht een straat in het Scheldekwartier te vernoemen naar Dr. Stumphius, voormalig bedrijfsarts van de Koninklijke Schelde Groep (KSG). Door toedoen van Dr. Stumphius is KSG in 1969 gestopt met het gebruik van asbest. Dr. Stumphius speelde een toonaangevende rol in de discussie rondom asbest, een veel gebruikt isolatiemateriaal in de scheepsbouw. Het niet langer toepassen van het kankerverwekkende asbest heeft een belangrijke rol gespeeld in de bedrijfsgezondheidszorg. Door toedoen van Dr. Stumphius is in 1978 het Asbestbesluit vastgesteld, waarbij het gebruik van asbest landelijk aan banden werd gelegd. Dr. Stumphius werd landelijk alom geroemd. Aangezien alle straten reeds vernoemd zijn en de naam Dr. Stumphius niet past in het thema van de reeds gekozen straatnamen hebben we besloten het park in de Scheldewijk naar Dr. Stumphius te vernoemen. Als het park aangelegd is onthullen wij het naambord samen met de nabestaanden van de heer Stumphius.

Met deze raadsinformatiebrief brengen wij u op de hoogte van ons besluit om het park in de Scheldewijk te vernoemen naar Dr. Stumphius.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                               de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet            drs. A.R.B. van den Tillaar