25 oktober 2016

De raad bezoekt Damen Shipyards

Verslag van Lilian:

Rond 15.00 uur werden we door directieleden van diverse afdelingen ontvangen, in het hoofdgebouw aan de Willem Ruysstraat, met koffie/thee en een bolusje.

Daarna kregen we van de algemeen directeur, middels een powerpoint, uitleg over de werkzaamheden die Damen hier in Vlissingen allemaal uitvoert:

• engineering m.b.t. scheepsbouw, dus vooral het teken- en rekenwerk
  • afbouw van luxe jachten, die als casco vanuit Roemenië naar Vlissingen worden gevaren
  • onderhoud van luxe jachten
  • (ver)nieuwbouw van interieurs van, in gebruik zijnde, luxe jachten.We kregen een rondleiding over het grootste, luxe jacht wat Damen ooit heeft gebouwd. Deze ligt al enkele maanden ter afbouw aan de kade.

Alleen op onze sokken mochten we dit schip betreden. Op het jacht zelf was het verboden om foto's te maken.
Wat een rijkdom, wat een luxe! De gasten op deze boot hebben een badkamer waar een "normaal" mens alleen maar van kan dromen!

Vakwerk

Maar ook, wat een vakwerk levert Damen! Alleen miljardairs kunnen zulke schepen bestellen en laten bouwen. Aan de andere kant; dit geeft weer werkgelegenheid in Vlissingen.
Ook het onderhoud van deze schepen houdt veel mensen aan het werk.
Het is belangrijk dat de technische "know-how" in Vlissingen blijft en dat opleidingen daarop aansluiten. Ook moeten mensen geschoold worden voor het technische handwerk. Het viel op dat dat er ontzettend veel buitenlandse werknemers aan het werk waren. Damen gaf ook aan dat ze dringend op zoek zijn naar lassers en andere vaklui. Damen is druk bezig ook weer opdrachten voor de bouw van marineschepen binnen te halen. Dit is een langdurig proces.

Het was een leuk en leerzaam raadsbezoek aan dit mooie bedrijf dat aan het eind van de middag werd afgesloten met een drankje en een hapje.