10 februari 2018

De campagne gaat van start!

Het hoofdstuk VERKIEZINGEN 2018 op onze site is deze week klaar gekomen! Lees hier de inleidende brief bij het verkiezingsprogramma, geschreven door raadslid.

KOERS HOUDEN!

Beste kiezer,

We hebben gedaan wat we vier jaar geleden beloofd hebben en we doen wat we beloven! Als raadslid voor de SGP heb ik me daarvoor met veel plezier en passie ingezet. Lees ons partijprogramma en u kunt zien welke moties en vragen ik heb ingediend, of op een andere manier aandacht heb gevraagd voor een bepaald onderwerp.
Ook de komende vier jaar wil ik me met veel plezier inzetten voor onze stad! Niet alleen met mijn mederaadsleden,
maar ook graag met nog meer SGP-raadsleden! Samen willen we onze schouders eronder zetten.
Juist in de lokale politiek telt elke stem. En dat is letterlijk zo! De RPCU, de voorganger van de SGP, kwam ooit 2 stemmen te kort voor een extra zetel.

De financiële positie van Vlissingen is dramatisch! We hebben eind 2017 een schuld van ca. 250 miljoen euro en ons eigen vermogen is 160 miljoen negatief. Als artikel 12-gemeente sta je onder toezicht van het Rijk en de Provincie. Alleen als het strikt noodzakelijk is, kan wat geld worden uitgegeven. Sommige punten uit het programma kosten inderdaad geld, veel punten gaan echter over een andere manier van geld uitgeven of het anders inrichten van processen. De kern van het financieel beleid moet zijn dat op lange termijn evenveel geld binnenkomt als er uitgegeven wordt.
Ik vind het belangrijk dat Vlissingen weer perspectief krijgt. De appel waar we in moeten bijten smaakt erg zuur,
maar ik wil wel weten wanneer dat klaar is! Dat geeft perspectief en licht aan het einde van een donkere financiële
tunnel. Hoop doet leven!
De komst van Dong Energy (Ørsted), de Marinierskazerne en de concrete plannen voor het Scheldekwartier
geven me extra spirit. Maar dat is niet genoeg. Meer banen zijn nodig! Werk is het vliegwiel van de samenleving.
Zonder werk geen kerk; en ook geen woningen, scholen, sportclubs, cultuur, (jeugd)zorg, enzovoort!
De banen die naar Vlissingen komen, moeten opgevuld worden met mensen uit onze regio. Wanneer die er niet
zijn, is een verbinding tussen (bij)scholing, werkzoekenden en de bedrijven nodig. Alleen zo gaat onze werkloosheid omlaag!

Het politieke landschap is ook in Vlissingen versnipperd. Jammer, maar dat is de realiteit. Om een snelle formatie
en een brede coalitie te krijgen, vind ik het slim om in plaats van 4 fulltime wethouders te kiezen voor 5 wethouders die 4 dagen werken. Zo worden meer partijen vertegenwoordigd.
Het uitsluiten van partijen is helaas populair. De SGP doet daar niet aan mee! Communicatie is de basis van de
beschaving en we praten met iedereen! Altijd.
Wanneer nodig, nemen we onze verantwoordelijkheid in het college van B&W. Ons eerste breekpunt is echter dat we een gelijke prijs voor begraven en cremeren willen om de huidige ongelijkheid op te heffen. Ons tweede breekpunt is dat de huidige bestemming van het Nollebos niet moet veranderen. Geen vakantiepark in het Nollebos!

Ik heb zin in deze campagne! Ook wil ik graag opnieuw een periode onze mooie stad dienen.

Dank voor uw vertrouwen,
Lilian Janse