24 juni 2017

Cruiseschepen en ontbrekend busvervoer

Schrappen busvervoer passagiers, een verstandige bezuiniging?

Recent ingediend:
Artikel 34-vragen m.b.t. busvervoer passagiers van cruiseschepen

Geacht college,
Deze week, week 25/2017, meerden twee cruiseschepen af aan de Bijleveldhaven. Een artikel in de PZC meldde dat de passagiers met bussen naar Middelburg werden vervoerd om deze stad en onder meer het Zeeuws Museum te bezoeken.
Via VVV groepsvervoer Domburg vernamen wij dat de Gemeente Vlissingen niet meer meebetaalt aan het groepsvervoer van passagiers van cruiseschepen. De Gemeente Middelburg doet dat wel.
De SGP heeft hierover de volgende vragen:

• 1. Waarom stopt de Gemeente Vlissingen met haar bijdrage aan het busvervoer voor passagiers van cruiseschepen?
  • 2. Welk collegebesluit ligt hieraan ten grondslag en wanneer is dit met de raad gedeeld?
  • 3. Stichting Cruise Toerisme Zeeland maakt zich sterk om meer cruiseschepen naar Zeeland te halen en de activiteiten en openingstijden van winkels en musea af te stemmen op het te verwachten aantal bezoekers dat naar, onder meer Vlissingen, kan komen. Heeft het college met deze stichting gecommuniceerd over het stopzetten van de bijdrage aan het groepsvervoer?
  • 4. Heeft het college de Vlissingse ondernemers, de directie van het MuZEEum, organisatoren van stadswandelingen en andere rondleidingen op de hoogte gesteld van het feit dat de Gemeente Vlissingen niet meer bijdraagt aan het busvervoer van passagiers van cruiseschepen?
  • 5. Beseft het college, samen met de SGP, dat toeristisch en ondernemend Vlissingen hierdoor een grote groep bezoekers/toeristen aan hun neus voorbij ziet gaan?
  • 6. Is het college het met de SGP eens dat deze bezuiniging een slechte bezuiniging is omdat het averechts werkt op de komst van dagtoeristen naar Vlissingen, afkomstig van cruiseschepen?
  • 7. Is deze bezuiniging een onderdeel van de nieuwe nota/notitie toerismebeleid, die voor de zomer zou komen, maar overigens nog steeds niet op de agenda staat?
  • 8. Wanneer komt de nieuwe nota/notitie toerismebeleid en welke plaats heeft het stimuleren van een bezoek aan Vlissingen door passagiers van cruiseschepen daarin?

Wij zien de beantwoording op deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,
SGP-fractie Vlissingen