6 september 2023

Column Slakkengang en sneltreinvaart

Slakkengang en sneltreinvaart

Hun moeder had collectief vervoer nodig vanuit de WMO. De tijd tussen de aanvraag en bericht van  toekenning was zes weken. Ongetwijfeld is deze periode binnen de regels, maar het is een behoorlijke tijd wachten, zeker als je compleet van dit vervoer afhankelijk bent én ontvangst van het pasje langer op zich laat wachten. Toen moeder overleed, was het voor de kinderen toch wel pijnlijk om, vier dagen daarna, de WMO-beëindigingsbrief van de gemeente te ontvangen. Moeder was nog niet eens begraven! Dat de gemeente na bericht van overlijden direct het besluit neemt om de voorziening te beëindigen, snap en begrijp ik, nuchter en financieel gezien. Maar om dan de beëindigingsbrief met sneltreinvaart naar de nabestaanden te sturen…. Dat had best een week kunnen wachten, nadat hun moeder was begraven. Niet alles reduceren tot geld, daarmee doe je de  maatschappij tekort. Wat meer medemenselijkheid was hier wel zo gewenst geweest.

Lilian Janse-van der Weele

Fractievoorzitter/raadslid SGP