22 juni 2018

Betoog door de SGP-fractie bij het coalitieprogramma 2018 - 2022

Donderdagavond 21 juni jl. kreeg Vlissingen, na een intensieve raadsvergadering, een nieuw college. De oppositiepartijen vonden het coaltieakkoord voornamelijk te vrijblijvend. Toch werd door meerderen ook gesteld: we zullen in het belang van Vlissingen waar mogelijk constructief bijdragen aan de plannen. Alle kandidaat-wethouders kregen dan ook de meerderheid van stemmen. Zie: https://www.vlissingen.nl/inwoner/nieuws/nieuwsbericht/archief/2018/06/artikel/nieuw-college-bw-gemeente-vlissingen-4016.html

Ook de SGP miste visie in het gepresenteerde akkoord

Betoog bij coalitieprogramma 2018-2022

To the point, recht voor z’n raap, duidelijk en direct, geen poespas….zo drukt men hier zich uit, zo zijn wij hier, zo herkent men een Vlissinger,
Hoe anders is de tekst van dit coalitie-akkoord; veel wensdenken, wollige taal, veel goede voornemens, maar duidelijke en daadkrachtige taal over “hoe en wat” en “zo wordt het 100% betaald” wordt gemist. Want het IBP geeft slechts 50% dekking, de rest van de investeringen moeten we toch echt zelf betalen. Waar halen we dat vandaan?

Deze raadsperiode bestaat de coalitie uit 5 partijen, waarvan 3 partijen zich winnaar mogen noemen, 1 gelijkspeler en 1 partij, de SP, heeft de helft van haar zetels verloren. De kiezende inwoners spraken op 21 maart. Hoe legt men aan deze kiezers uit dat een grote verliezer wordt beloond en deelneemt aan deze coalitie?

Vz, Deze coalitie heeft het goede voornemen om veel mensen naar Vlissingen te trekken. Een scala aan plannen hiervoor moet nog worden uitgewerkt, maar begin eens met iets eenvoudigs: een schone, opgeruimde stad en duidelijke informatie.

Wanneer een toerist of een bezoeker met de trein arriveert op station Vlissingen, vervolgens naar het stationsplein loopt, komt gelijk de noodkreet naar boven “Quo vadis?!” Waar moeten we naartoe om in de stad te komen? Het kan zo simpel: plaats bij het station een groot bord met duidelijke informatie over het busvervoer, watertaxi, de looproute over de groene boulevard. Zoveel hoeft het allemaal niet te kosten, het geeft onze bezoekers wel de noodzakelijke duidelijkheid. Veel van zulke duidelijkheid is niet te vinden in het coalitie-programma.
Goed, onze bezoeker kiest voor de bus. De halte voor het stadscentrum is in de Aagje Dekenstraat. Zodra onze bezoeker uitstapt, zie hij gelijk een coffeeshop, komt de weedlucht hem tegemoet, zwermen drugsdealers om hem heen en wordt hij geconfronteerd met een smerige stoep, overvolle prullenbakken en mist hij direct duidelijke bebording waar hij de winkels, de VVV en de boulevard kan vinden. WELKOM IN VLISSINGEN!!
Over het schoonhouden van het stadscentrum, de verbindingswegen naar de boulevard wordt met geen woord gesproken in dit coalitie-akkoord. Ook dit is zo simpel op te lossen, en hoeft niet veel te kosten. Onze mensen van de reinigingsdienst doen hun keiharde best, maar vanuit het bestuur en management moet wel goed worden aangestuurd, zowel op schoonmaakniveau A, B, C of D.
Een eerste indruk kan je maar één keer maken, je krijgt geen tweede kans.

Deze coalitie streeft naar een evenwichtige opbouw van de samenleving. Wie is dan wel welkom? Wie niet? Een nogal tricky uitdrukking!!

Ook wenst de coalitie dat iedere inwoner een woning en inkomen heeft. De SGP neemt aan dat de coalitie streeft naar een inkomen uit werk of studiefinanciering, AOW en pensioen.

De overlast van kamerverhuur wordt aangepakt. Een loffelijk streven. De SGP hoopt dat de coalitie beseft dat deze overlast vooral wordt veroorzaakt door drugsgebruik en drugshandel.
De SGP heeft bestrijding van drugsoverlast als aanbeveling laten opnemen, alsook de POV en VVD. We verwachten dat het college dit voortvarend zal oppakken.

Ook wordt een negatieve opmerking gemaakt over bewindvoerderskantoren. Vanwaar deze opmerking? Wat ontbreekt er? De SGP weet dat er goede samenwerking is tussen Orionis en bewindvoerders. Wanneer er een bewindvoerder zijn werk slecht doet, pak dat aan, maar scheer niet alles over één kam.

Vreemd, dat een coalitie met SP en GL erin, een opmerking maakt over de voedselbank. Deze coalitie vindt iets van de voedselbank. "Als je iets vindt….breng je het naar de politie" reageerde een geboren en getogen "recht voor z’n raap" Vlissingse, niet raadslid, wel SGP’er.
Wanneer mensen in de schulden zitten, om wat voor reden dan ook, dan zijn voedselbanken en uitgiftepunten onmisbaar. Goede hulp van de gemeente is hard nodig om mensen uit de schulden te helpen en te houden.

Vz, dit coalitie-akkoord vol intenties is voor de SGP net als een stukje natte zeep. Het ruikt weliswaar lekker, het schuimt, maar…we hebben er nog geen grip op.

De SGP kan zich niet conformeren met de volledige inhoud van dit akkoord. Daarom zullen we niet voor stemmen. Wel verklaren wij dat in de komende periode constructief zullen zijn en kritisch waar het moet. Dit alles voor prachtig en prettig Vlissingen, van het jongste kind t/m de oudste senior. Allemaal mensen, waar de SGP graag tussen staat, waar ook de komende periode hard voor gaan werken.

Vrolijk momentje tijdens een schorsing......