2 december 2017

Betoog bij PARKEREN OP ZONDAG

Betoog bij amendement “Parkeren op zondag”

Het betoog dat door de SGP, namens de indieners, is gehouden.

VZ, In het Parkeerbeleidsplan werd een doelgroep vergeten, de kerkgangers. Als christelijke partijen vinden wij dit jammer, want binnen onze gemeente zijn immers 27 verschillende geloofsgemeenschappen.
Na het bekend worden van een aantal veranderpunten uit het parkeerbeleidsplan via de media, werd direct door het bestuur van de St. Jacobskerk contact opgenomen met diverse partijen. Logisch, omdat de gemeente betaald parkeren op zondag in wil voeren tijdens het toeristenseizoen. En aangezien er al eeuwen lang erediensten worden gehouden in de St. Jacobskerk, zijn bezoekers van deze erediensten minimaal wekelijks in de binnenstad. Hun eredienst begint om 9.30 uur en eindigt om 10.30, waarna er nog gezamenlijk koffie wordt gedronken tijdens goede gesprekken. Bezoekers van de erediensten in de St. Jacobskerk parkeren hun auto op de Zeemanserve. Graag zouden zij zien dat daar het betaald parkeren op zondag pas om 12.00 ingaat, want vz, de reden om betaald parkeren in te voeren op zondag is toch niet om die paar euro’s te innen van kerkgangers?? Dit is toch ingegeven omdat er koopzondagen zijn en omdat men wil dat op zondag veel bezoekers naar Vlissingen komen die de stad ingaan??

De Chr. Partijen zijn heel veel dank verschuldigd aan de VVD die zo attent was ons erop te wijzen dat er nog een kerkelijke gemeenschap in de binnenstad van Vlissingen is, de Herstelde Apostolische Zendingsgemeenschap. De bezoekers van deze diensten parkeren hun auto op de Steenenbeer. De VVD heeft zelfs tijd en moeite genomen om uit te zoeken wanneer daar de diensten plaatsvinden, en wel, zij beginnen om 10.00 uur en eindigen om 11.30 uur. Ook zij zijn gebaat bij gratis parkeren op zondagochtend, ook in het toeristenseizoen. Daarom willen wij voor de Zeemanserve en de Steenenbeer gratis parkeren op de zondagochtend, het hele jaar, jaar in – jaar uit.

VZ, de tekst van het amendement spreekt voor zich.